Image Alchemy
Surrealist collage and melancholy in Walter Benjamin
DOI:
https://doi.org/10.33871/sensorium.2024.11.9254Keywords:
Surrealismo, Colagem, Melancolia, Alquimia, Walter BenjaminAbstract
For Surrealism, collage represents both an artistic technique, common in the context of the avant-garde, and a fundamental element of its poetics for the composition of images, which find their power in the rapprochement between two or more distinct and incompatible realities. Defined by Max Ernst as “alchemy of visual image”, the intended effect of surrealist collage is the short-circuiting of common perception, capable of creating a strangeness in the face of everyday and habitual life. The present work aims to propose a relationship between surrealist collage and the concept of melancholy presented by Walter Benjamin, understanding it as an allegorical procedure, and analyzing its connection with the “organization of pessimism” as “revolutionary melancholy”.
Downloads
References
ARISTÓTELES. Problema XXX. Tradução de Elisabete Thamer. Disponível em: <http://www.pec.ufrj.br/ousia/trad_prob.htm>. Acesso em: 19 mai. 2024
BANISH, David. Collage Culture: Readymades, Meaning, and the Age of Consumption. Amsterdã: Editions Rodopi B.V., 2013.
BENJAMIN, Walter. Origem do Drama Barroco Alemão [tradução de Sergio Paulo Rouanet]. São Paulo: Editora Brasiliense, 1984.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica [tradução de Gabriel Valladão Silva]. 1ª edição. Porto Alegre: L&PM, 2015. E-book.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura [tradução de Sérgio Paulo Rouanet]. 8ª edição, 2ª reimpressão. São Paulo: Brasiliense, 2014.
BRETON, André. Manifestos do surrealismo [tradução de Luiz Forbes]. São Paulo: Editora Brasiliense S.A., 1985.
BRETON, André. Surrealism and Painting [tradução: Simon Watson Taylor] Boston: MFA Publications, 2002. Título original: Le Surréalisme et la Peinture.
BRETON, André; ELUARD, Paul. Diccionario abreviado del surrealismo [tradução de Rafael Jackson]. Madrid: Ediciones Siruela, 2003. Dictionnaire abrégé du surréalisme.
BÜRGER, Peter. Teoria das Vanguardas [tradução de José Pedro Antunes]. São Paulo: Ubu Editora, 2017.
CHIARELLI, Tadeu. A fotomontagem como" introdução à arte moderna": visões modernistas sobre a fotografia e o surrealismo. ARS (São Paulo), v. 1, p. 67-81, 2003.
FABRIS, Annateresa. A fotomontagem como função política. História (São Paulo), v. 22, p. 11-58, 2003.
FABRIS, Annateresa. Fotomontagem e surrealismo: Jorge de Lima. Revista USP, n. 55, p. 143-151, 2002.
FABRIS, Annateresa. Os folhetins perversos de Max Ernst. Anuário de literatura, v. 15, n. 1, p. 154, 2010.
GENTRY, Derrick. Agreeable Despair: Modernism and Melancholy. Dissertation submitted to the Graduate Faculty in English in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy, The City University of New York. 2014.
HODAS, Flávia Aparecida. Surrealismo e Alegoria na Filosofia de Walter Benjamin. Revista Garrafa, v. 17, n. 49, p. 89-102. 2019.
LIMA, Sérgio. A Aventura Surrealista. Tomo1. Campinas, SP: Editora da UNICAMP; São Paulo: UNESP; Rio de Janeiro: Vozes, 1995.
LÖWY, Michael. Walter Benjamin: Aviso de Incêndio: Uma leitura das teses "Sobre o conceito de história" / tradução de Wanda Nogueira Caldeira Brant, [tradução das reses] Jeanne Marie Gagnebin,Marcos Lutz Müller. - São Paulo: Boitempo, 2005.
LÖWY, Michael. A Estrela da Manhã: Surrealismo e marxismo [tradução: Eliana Aguiar] 2ª ed. São Paulo: Boitempo, 2018.
MARX, Karl. Manuscritos Econômico-Filosóficos [tradução de Alex Marins]. Editora São Paulo: Martin Claret, 2004.
MESSERSCHMIDT, Marcos Lentino. Pensar a melancolia: dos humores de Hipócrates ao pessimismo revolucionário de Walter Benjamin. Griot : Revista de Filosofia, Amargosa – BA, v.20, n.2, p.88-98, junho, 2020.
RANCIÈRE, Jacques. O Destino das Imagens [tradução de Mônica Costa Netto]. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
RODRIGUES, Andreia Freitas. Dürer e o Tema da Melancolia. Revista Nava, v. 3, n. 1, p. 33-51, 2017.
ROOB, Alexander. O Museu Hermético: Alquimia & Misticismo [tradução de Tersa Curvelo]. Hohenzollernring: Taschen GmbH, 2020.
SCHILLER, Friedrich. A Educação Estética do Homem: numa série de cartas [tradução de Roberto Schwars e Márcio Suzuki]. 4ª Edição. São Paulo: Editora Iluminuras ltda., 2002.
XAVIER, Ismail. Alegorias do subdesenvolvimento: cinema novo, tropicalismo e cinema marginal. Editora Cosac Naify, 2014.
Downloads
Published
Versions
- 2025-05-29 (3)
- 2024-06-27 (2)
- 2024-06-26 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 International Interdisciplinary Journal of Visual Arts - Art&Sensorium

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).