Imagens of policial violence in the Raposa Magazine
DOI:
https://doi.org/10.33871/sensorium.2024.11.9007Keywords:
Violência, Imprensa Alternativa, Ditadura Militar, Imagem, CuritibaAbstract
This text has the objective to study images of police violence published in Raposa Magazine, one of the alternative presses published in Curitiba. Some images of violence that Curitiba artists published on the pages of alternative periodicals are analyzed. The intellectuals who built the alternative press also suffered political persecution by the military dictatorship, in the form of arrests and torture, which are reported, described and denounced in the pages of the periodicals. Therefore, they use the newspaper format to circulate complaints about the violence of the police during the military dictatorship through artistic languages, more specifically photographs, poetry and cartoons.
Downloads
References
Lista de Fontes
ATEM, Reinoldo. Poesia sem título. Suplemento Raposa, n. 4, Jornal Diário do Paraná, Curitiba, 21 de março de 1978, p. 03.
BK. C&R Interlúdio I. Disco Castelo e Ruínas, Pirâmide Perdida Records, 2016.
BATOM, Suplemento. Jornal Raposa Magazine, n. 04, Curitiba, novembro de 1981.
FRAGA, Guaraci. Medo. Jornal Raposa Magazine, n. 02, Curitiba, julho de 1981, p. 12.
NUNES, Mário. Fotografias nas páginas 14 e 15 do Suplemento Photoshot/Photoxote, Jornal Raposa Magazine. 02, Curitiba, julho de 1981.
RAPOSA, Suplemento. n. 05, Jornal Diário do Paraná, Curitiba, fevereiro de 1982.
RAPOSA MAGAZINE “Extra", Curitiba, s/d, aproximadamente segundo semestre de 1982.
RAPOSA MAGAZINE, Jornal. n. 02, Curitiba, julho de 1981.
RAPOSA MAGAZINE, Jornal. n. 05, Curitiba, fevereiro de 1982.
SADE, Sérgio. Fotografiasnas páginas 4 e 5 do Suplemento Photoshot/Photoxote, Jornal Raposa Magazine, n. 02, Curitiba, julho de 1981.
SECRETARIA de Segurança Pública do Estado de São Paulo, s/d. Disponível em: https://www.ssp.sp.gov.br/Institucional/Historico/Secretarios/DadosGerais.aspx?id=15.
URBAN, Teresa. Comissão Estadual da Verdade. Relatório da Comissão Estadual da Verdade do Paraná. –São Paulo: TikiBooks, 2017, p. 325.
WESTALL, Richard. A Espada de Dâmocles, 1812, Museude Arte de Ackland, Universidade da Carolina do Norte, Estados Unidos.
Bibliografia
ADORNO, Sérgio. Exclusão sócio-econômica e violência urbana. Sociologias, Porto Alegre, ano 4, nº 8, jul/dez 2002.
CÁMARA, Mario. Corpos Pagãos: usos e figurações na cultura brasileira (1960-1980) –tradução de Luciana di Leone. –Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
CANDIDO, Antonio. Censura-violência.In: Recortes. SP: Companhia das Letras, 1993.
CÔRTES, Carlos Danilo Costa. O Diário do Paraná na Imprensa e Sociedade Paranaenses. Curitiba: Editora Paranaense, 2000.
DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem-fantasma: sobrevivência das formas e impurezas do tempo. In: A imagem sobrevivente. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013, p. 11-103.
FREITAS, Artur; KAMINSKI, Rosane. “Desinformação”: Design e Sócio-Semiótica. da Vinci. Curitiba, v. 3, n. 1, p. 71-82, 2006.
GINZBURG, Carlo. Medo, reverência, terror: Quatro ensaios de iconografia política. –1º ed. –São Paulo: Companhia das Letras, 2014.
_____. “Seu país precisa de você”: Um estudo de caso em iconografia política. In: _____. Medo, reverência, terror: Quatro ensaios de iconografia política. –1º ed. –São Paulo: Companhia das Letras, 2014.
GINZBURG, Jaime. Escritas da tortura. In: TELES, Edson; SAFATLE, Vladimir (Orgs.) O que resta da Ditadura. –São Paulo: Boitempo, 2010.
HAN, Byung-Chul. Topologia da violência.Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
KAMINSKI, Rosane. Vestígios de contestação em imagens gráficas dos anos setenta. da Vinci. Curitiba, v. 1, n. 1, p. 83-97, 2004.
_____. Imagens de revistas curitibanas: análise das contradições na cultura publicitária no contexto dos anos setenta. Dissertação (Mestrado em Tecnologia). UTFPR: Curitiba-PR, 2003.
_____. Arte e imprensa: cenas da violência no Brasil. In: KAMINSKI, R.; HONESKO, V.; SEREZA, L. (Orgs.). Artes & Violências. São Paulo: Intermeios, 2020.
MORAES, Everton de Oliveira. “Cortar o tecido da história”: condutas e imagens do tempo em Paulo Leminski e Luiz Rettamozo (1975-1980). Tese (Doutorado em História) –Setor de Ciências Humanas da Universidade Federal do Paraná. Curitiba, 2016.
PERBICHE, Matheus Pacheco. A Raposa e a astúcia: redes intelectuais na imprensa alternativa curitibana (1978-1983). Dissertação (Mestrado em História) –Setor de Ciências Humanas da Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2021.
PINHEIRO, Paulo Sérgio. Escritos indignados: polícia, prisões e política no Estado Autoritário. São Paulo: Brasiliense, 1984.
PINHEIRO, Paulo Sérgio; ASSIS, Guilherme. Violência urbana. São Paulo: Publifolha, 2003.
RODRIGUES, Ana Lúcia. “Feminista, mas com batom”: a questão de gênero na raposa magazine (1980-1983). Relatório de Iniciação Científica, UFPR, 2022.
SCHWARZ, Lilia Moritz. Sobre o autoritarismo brasileiro. 1º ed. –São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. Rio de Janeiro, Companhia das Letras, 2003.
TELES, Edson. Entre justiça e violência: o Estado de Exceção nas democracias do Brasil e da África do Sul. In: ____; SAFATLE, Vladimir (Orgs.) O que resta da Ditadura–São Paulo: Boitempo, 2010, p. 305.
VIEIRA, Beatriz de Moraes. As ciladas do trauma: considerações sobre história e poesia nos anos 1970. In: TELES, Edson; SAFATLE, Vladimir (Orgs.) O que resta da Ditadura–São Paulo: Boitempo, 2010.
WAIZBORT, Leopoldo. Apresentação. In: WARBURG, Aby. Histórias de fantasma para gente grande. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
WARBURG, Aby. Histórias de fantasma para gente grande. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
ZALUAR, Alba. Um debate disperso: violência e crime no Brasil da redemocratização. São Paulo em Perspectiva, nº 13 [3], 1999.
Downloads
Published
Versions
- 2025-05-28 (3)
- 2024-06-27 (2)
- 2024-06-26 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 International Interdisciplinary Journal of Visual Arts - Art&Sensorium

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).