Falando em Redes
uma carta para as organizadoras do Dossiê Temático Ativismos Feministas nas Artes, sobre modos de escrever e publicaç˜ões de mulheres na academia
DOI:
https://doi.org/10.33871/19805071.2023.29.2.8165Keywords:
Epístola, Modos de Escrita, Mulheres, Publicações científicas, Ativismo FeministaAbstract
Written in an epistolary way, in mirroring with predecessor practices of feminist writing (PERROT, 2007), this article brings to light the reflection on the bibliographical production of women in the academy in the field of performing arts. Recent examples of some articles, dossiers, annals, which intersect, in a panoramic way, performing arts and feminisms in Brazil, are recalled, demonstrating the importance of the initiative of network actions in the publication of themes and contents ostensibly made invisible by academic patriarchy. Introducing a playful game with writing, this letter addressed to the organizers of this dossier, thematizes feminist activism in the arts through the collective scientific publications of women artist-researchers, and takes as its first inspiration, Gloria Anzaldúa’s letter (2000) to women in the third world. Driven by the boldness of this feminist of Chicana origin in the 1980s, the epistle that follows celebrates the ability to reinvent writing modes and ways of disclosing the writings of women from the scientific scene, who, insurgents, sight more liquid and free horizons.
Downloads
References
ANZALDUA, Gloria. Falando em línguas: uma carta para as mulheres escritoras do terceiro mundo. Revista Estudos Feministas (on-line). 2000, vol. 8, n.1, p. 229-236. ISSN 1806-9584. Recuperado de: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/9880. Acesso em: 22 de julho de 2023.
CANEN, A.; XAVIER, L. N. Multiculturalismo, memória e história da educação brasileira: reflexões a partir do olhar de uma educadora alemã no Brasil Imperial. In: MIGNOT, A. C. V.; BASTOS, M. H. C.; CUNHA, M. T. S. (Org.). Refúgios do Eu. Florianópolis: Ed. Mulheres, 2000.
FISCHER, S. A crescente disseminação dos estudos feministas na pesquisa em Artes Cênicas e suas contribuições para a criação de ações disruptivas institucionais. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 33, p. 296-310, 2018. DOI: 10.5965/1414573103332018296. Disponível em:https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573103332018296. Acesso em: 28 jul. 2023.
LISPECTOR, Clarice. Minhas Queridas. Rio de Janeiro, Editora rocco, 2007.
LYRA, Luciana. Rede amotinada: Feminismos, cena e resistência na academia em artes. In HABIB, I. G; ROCHA, L.V.; CARVALHO, M.M; FREIRE, R. S. Desmonte 2: Corpo, gênero e interseccionalindades. Salvador-BA, Editora Anda, 2022.
LYRA, L. de F. R. P. de. Uma academia toda nossa. DAPesquisa, Florianópolis, v. 15, n. esp., p. 01-08, 2020a. DOI: 10.5965/1808312915252020e0027. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/17928. Acesso em: 28 jul. 2023.
LYRA, L. de F. R. P. Escrita acadêmica performática... Escrita F(r)iccional: Pureza e perigo. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1-13, 2020b. DOI: 10.5965/14145731023820200033. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17759. Acesso em: 25 jul. 2023.
LYRA, Luciana. O Motim cartografando rastros e vestígios de pesquisas tramadas por mulheres nas artes da cena. Arte da Cena (Art on Stage), Goiânia, v. 3, n. 1, p. 003–007, 2017. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/48153. Acesso em: 25 jul. 2023.
LYRA, Luciana. Dramaturgia Feminista. Fogo de Monturo e Quarança. São Paulo, Editora Giostri, 2017.
MIRANDA, Maria Brígida. Colcha de Memórias: Epistemologias Feministas nos Estudos das artes da cena. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 33, p. 296-310, 2018. DOI: 10.5965/1414573103332018296. Disponível em:https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573103332018296. Acesso em: 28 jul. 2023.
MIRANDA, B.; LEAL, D.; TOURINHO, L.; ROMANO, L.; LYRA, L. Cartas às mulheres da cena. In TONEZZI, J; LYRA, L. e BONFITTO, M. ABRACE 20 anos: celebrando a diversidade [recurso eletrônico] / Natal: Universidade de Brasília, Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, 2020. 382 p. : il
MIRANDA. B; LEAL.D; TOURINHO.L; ROMANO.L. Bilhetes de mulheres da cena em resistência. In TERRA, A; GERALDI, S.; BONFITTO, M.; FERRACINI, R.. Como as artes da cena podem responder à pandemia e ao caos político no Brasil? [recurso eletrônico] / organizadores: Ana Terra … [et al.]. ‒ Campinas: Universidade de Brasília, Programa de Pós-Graduação em Artes, 2021. 1545 p. : il.
MIRANDA, B.; DORDETTE, D.; LYRA, L.; ROMANO, L; ROBERTA, D. Uma década na trama do tempo: Fazendo gênero no teatro. In SILVA, JANINE GOMES; ZANDONÁ, J.; BRANDÃO, A.S.; GASPARETTO, V.F. Falas, percursos, práticas e modos de (r)ex(s)istir. São Paulo, 2023.
Teles, Maria Amélia de Almeida. Breve história de feminismo no Brasil. São Paulo: Editora Brasiliana, 1999.
PERROT, Michelle. Práticas da memória feminina. Revista Brasileira de História. São Paulo, n. 18, 1989.
PERROT, Michelle. Minha história das mulheres. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2007.
RAGO, Margareth. A aventura de contar-se: feminismos, escrita de si e invenções da subjetividade. Campinas: Ed. da UNICAMP, 2013.
LINKS:
ANAIS
Anais Abrace 2018
https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/abrace/issue/view/123
Anais Fazendo Gênero 11
http://www.wwc2017.eventos.dype.com.br/site/anaiscomplementares
Anais Fazendo Gênero 12
https://www.fg2021.eventos.dype.com.br/conteudo/view?ID_CONTEUDO=644
DOSSIÊS
Teatros Feministas: Lutas e Conquistas (2018)
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573103332018231
MOTIM - Mito, Rito e Cartografias Femininas nas Artes da Cena (2013)
https://revistas.ufg.br/artce/issue/view/1859
Teatro, gênero e feminismos (2013)
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/issue/view/313
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright, when licensing their production in Revista Científica/FAP, which is licensed under a Creative Commons license. When submitting the article, and upon acceptance, the author assigns his copyright for publication in that journal.
Readers can download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always an explicit mention of the author (s) and the Revista Científica/FAP, no changes to the original work are allowed. When submitting an article to Revista Científica/FAP and after its being accepted for publication, the authors allow, without remuneration, to pass the following rights to the Journal: the first edition rights and the authorization for the editorial team to transfer, according to their judgment, this article and its metadata to indexing and reference services.