The fight and will of Agda lacraia

a feminine manifesto and the dismantling of a woman

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/19805071.2023.29.2.8037

Keywords:

theater; scenic disassembly; Agda; Hilda Hilst

Abstract

In 2022 I defended the master's thesis "Agda Desmontagem: the inside the scene - Hilda Hilst and the feminine that resonate" by the School of Fine Arts of the Federal University of Minas Gerais, EBA / UFMG with guidance from Rogério Lopes. The subject of the research was the disassembly of an adaptation to the short story Agda (1973) by Hilda Hilst (1930-2004) for the theater, that I performed together with other artists in 2004. For that, I made a historical survey of the practice of disassembly in Latin America, and the study of the performative and pedagogical perspective of this practice, as well as the performance of women who dismantle the scene in Brazil. The outline of this present essay is to organize the path I took within the master's research to disassemble the character Agda into possible feminine aspects. Alchemy, Body Goddess, Witch and Outcast, these were the nominations given with the purpose of making this historical outline that seeks to identify the primordial woman - who is matter, transformation, freedom and nature - and the construction of suppression and death to this body at the same time throughout a patriarchal historicity.

 

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Author Biography

Gisele Petty, UNESP - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Doutoranda pelo Instituto de Artes da UNESP - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2023) com o projeto "Corpo em Ato: o tambor de crioula e a convivência do feminino: dançado a coice, sustentando a vida (da criação de poéticas cênicas afetadas pela performance afro-brasileira)" com orientação da Prof.Dra Marianna Monteiro. Mestra em Artes da Cena pela UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (2022) com a dissertação: "Agda desmontagem: o de dentro da cena - Hilda Hilst e os femininos que ressoam" com orientação do Prof. Dr. Rogério Lopes. Graduada em Interpretação Teatral pela Unicamp - Universidade Estadual de Campinas (2003). Atriz, pesquisadora e criadora dos espetáculos da Cia Teatro Balagan, de São Paulo: "Prometheus a tragédia do fogo", texto de Leonardo Moreira e direção de Maria Thais e "Cabras cabeças que voam, cabeças que rolam", texto de Luís Alberto de Abreu e direção de Maria Thais. Na Cia Teatro Balagan atuou de 2007 a 2019.

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Published

2023-12-13

How to Cite

PETTY, Gisele. The fight and will of Agda lacraia: a feminine manifesto and the dismantling of a woman. Revista Cientí­fica/FAP, Curitiba, v. 29, n. 2, p. 192–308, 2023. DOI: 10.33871/19805071.2023.29.2.8037. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/revistacientifica/article/view/8037. Acesso em: 22 dec. 2024.