The synessthetic fruition between perception and poetics

Authors

  • Bruno Henrique Wozniack UNESPAR

DOI:

https://doi.org/10.33871/19805071.2022.27.2.6984

Keywords:

Synesthesia, Perception, Mediation, Creative Process, Synesthetic Fruition

Abstract

In this article we intend to present a method of artistic mediation, called synesthetic fruition, which starts from the concept of synesthesia, that is, the atypical double perception of a single stimulus. The research is outlined on the sensorial, conceptual and affective association of perception and imagination, which are unique and subjective to each human being. This study refers to the investigations of the authors Fayga Ostrower (1987) and Rosangella Leote (2015) on the creative process and perception, approaching the work of art, the artist, the viewer and their relationships through synesthesia. And to elucidate the synesthetic fruition, Accomplished a brief analyzes of the works “Cello Suite No. 1 – Bach” (2016), by Melissa McCracken (1990), and “J.S. Bach, Sonata No. 1” (1988), by Sergius Erdelyi (1919-2015). Since traditional exhibition spaces are often exclusive, it is also intended to highlight the inclusive possibilities of this procedure, understanding the potential of physical, mental, cognitive and sensory differences between individuals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BASBAUM, Sérgio Roclaw. Sinestesia, arte e tecnologia: Fundamentos da cromossonia

São Paulo: Annablume/ Fapesp, 2002.

BARON-COHEN, S. et al. Synaesthesia: prevalence and familiality. Perception, v. 25, n. 9, p. 1073–1079, 1996. DOI:10.1068/p251073. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1068/p251073?url_ver=Z39.88- 2003&rfr_id=ori:rid:crossref.org&rfr_dat=cr_pub%20%200pubmed. Acesso em: 22 jul. 2022.

BARON-COHEN, S. e HARRISON, J.: Synaesthesia, classical and contemporary readings. London: Blackwell, 1997.

BERGANTINI, Loren. Sinestesia mediada pela tecnologia na arte: a interação entre voz e imagem. 2016. 124p. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-graduação em Artes Visuais – Escola de Comunicação e Artes / Universidade de São Paulo, São Paulo. 2016.

CONDILLAC, Étienne de. Tratado das sensações [e-book]. Tradução de Denise Bottmann. Campinas: Ed da Unicamp, 1993.

CYTOWIC, Richard. Synesthesia. 1Ed. Cambridge: MIT Press, 2018.

DANTO, A. C. Crítica de arte após o fim da arte. Tradução de Miguel Gally, Clarissa Barbosa e Leandro Aguiar. In: Viso: Cadernos de estética aplicada, v. VII, n. 14 (jul- dez/2013)

Synesthesia: Dem

DAY, Sean. Synesthetes. 1Ed. Virtual: CreateSpace Independent, 2016.

_______. Synesthesia: Demographic aspects of synesthesia. Disponível em:

http://www.daysyn.com/types-of-syn.html. Acesso em: 06 fev. 202

KASTRUP, Virgínia. Aprendizagem, arte e invenção. Psicologia em Estudo. Maringá, v.6, n.1, p. 17-27, jan./jul. 2001.

LEOTE, Rosangella. Arteciênciaarte. 1 ed. São Paulo: Editora da Unesp Digital, 2015. MCLUHAN, Marshall e FIORE, Q.: The medium is the massage: an inventory of effects.

KASTRUP, Virgínia. Aprendizagem, arte e invenção. Psicologia em Estudo. Maringá, v.6, n.1, p. 17-27, jan./jul. 2001.

MCCRACKEN, Melissa. C.V/ Statement. Disponível em: https://www.melissasmccracken.com/cvstatement. Acesso: 05 Dez. 2022a.

_______. Song List. Disponível em: https://www.melissasmccracken.com/song-list. Acesso: 05 ago. 2022b.

MEDIENKUNSTNETZ. Lygia Clark «Máscaras sensoriais» http://www.medienkunstnetz.de/works/mascaras-sensoriais/images/2/ 10 jul. 2022.

MOMA. Méret Oppenheim Paris. Disponível em: https://www.moma.org/learn/moma_learning/meret-oppenheimobject-paris-1936. Acesso em: 22 dez. 2017.

OSTROWER, F. Criatividade e Processos de Criação. 6a ed. Petrópolis: Vozes, 1987.

RAMACHANDRAN, V.S. e HUBBARD, E.M. Hearing colors, tasting shapes. Scientific American, New York, p.53-59, maio 2003.

TJABBES, Pieter. Sergius Erdelyi: Art Experiment. 1.ed. São Paulo: Art Unlimited, 2014. VALVERDE, Monclar (org.). As formas do sentido (Estudos em Estética da Comunicação).

Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

WENDELL, Ney. Estratégias de Mediação Cultural para a formação de público. Salvador: FUNCEB, 2013.

Published

2022-12-16

How to Cite

WOZNIACK, Bruno Henrique. The synessthetic fruition between perception and poetics. Revista Cientí­fica/FAP, Curitiba, v. 27, n. 2, p. 121–139, 2022. DOI: 10.33871/19805071.2022.27.2.6984. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/revistacientifica/article/view/6984. Acesso em: 5 dec. 2025.