Children tha dance Haiti

experience has a voice and listening

Authors

  • Patrícia Machado UDESC

DOI:

https://doi.org/10.33871/19805071.2022.27.2.6941

Keywords:

criação, aprendizagem, corpo, dança, performance

Abstract

This experience report has the proposal of sharing the creation-learning strategies developed over 9 years of the performance Visita Guiada, contextualizing their development processes with vulnerable people in Port-au-Prince, Haiti. It stresses the axes: creative process, alterity and learning by appropriating the notion of performative will, proposed by Eleonora Fabião, the concepts of affection, in the approach of Gilles Deleuze and Felix Guattari, and otherness, in a dialogue with Christine Grainer, possible frictions with interdependence of the creation and learning processes. The experience of investigating mediation strategies of the performance Visita Guiada

enabled the development of a procedure for evoking memories and inventing realities, in the context of the subjectivities of the encounter of the artist/person with himself/herself and with the environment, called performative self-listening. The systematization of the procedure allowed the recognition of provocative clues of body states that emerge from the performance of performance, considering the centrality of listening to people and contexts, in their differences, in their interdependence with the understanding of creation as a learning power of bodies in performative educational mediation

Downloads

Download data is not yet available.

References

COHEN, Renato. Performance como linguagem. São Paulo: Perspectiva, 2002.

CRUZ, José Marcos de Oliveira. Processo de ensino-aprendizagem na sociedade da informação. Educ. Soc., Campinas, v. 29, n. 105, p. 1023-1042, dez. 2008.

DELEUZE, Gilles. GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. v.1. Tradução de: Aurélio Guerra Neto e Celi Pinto Costa. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.

DELEUZE, Gilles. Espinosa: filosofia prática. Tradução de: Daniel Lins e Fabien Pascal Lins. São Paulo: Escuta, 2002.

ESPINOSA, Bento. Ética. Parte III (Da origem e da Natureza das Afecções). Lisboa: Relógio D’Água, 1992.

FABIÃO, Eleonora. Performance e teatro: poéticas e políticas da cena contemporânea. Sala Preta, São Paulo, v. 28, n. 8, p. 235-246, nov. 2008.

FABIÃO, Eleonora. Performance, Teatro e Ensino: poéticas e políticas da interdisciplinaridade. In:

TELLES, Narciso; FLORENTINO, Adilson (Org.). Cartografias do Ensino do Teatro. Uberlândia: Editora da Universidade Federal de Uberlândia, 2009. p. 61-72.

FABIÃO, Eleonora. Corpo Cênico, Estado Cênico. Contraponto, Itajaí, v. 10, n. 3, p. 321- 326, dez. 2010.

FABIÃO, Eleonora. Programa performativo: o corpo-em-experiência. Revista do LUME, Campinas, v. 1, n. 4, p. 1-11, dez. 2013.

ICLE, Gilberto; BONATTO, Mônica. Por uma pedagogia performativa: a escola como entrelugar para professores performers e estudantes performers. Cadernos CEDES, Campinas, v. 37, n. 101, p. 7-28, abr. 2017.

ISER, Wolfgang. O Ato da leitura: uma teoria do efeito estético. Tradução de: Johannes Krechmer. São Paulo: Editora 34, 1996.

JAUSS, Hans Robert. A história da literatura como provocação à teoria literária. Tradução de: Sérgio Tellarolli. São Paulo: Ática, 1979.

KASPER, Kátia Maria; SILVA, Cíntia Vieira. Diferenças como abertura de mundos possíveis: aprendizagem e alteridade. Revista Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 28, n. 56, p. 711-728, dez. 2014.

KASTRUP, Virgínia. A aprendizagem da atenção na cognição inventiva. Psicologia & Sociedade, Rio de Janeiro, v. 16, n. 3, p. 7-16, dez. 2004.

KASTRUP, Virgínia. A invenção de si e do mundo. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. KASTRUP, Virgínia. Aprendizagem, arte e invenção. Psicologia em Estudo, Maringá, v.6,

n.1, p 17-27, jan./jun. 2001.

LE BRETON, David. As paixões ordinárias: antropologia das emoções. Petrópolis: Vozes, 2009.

ROEL, Renata dos Santos. Performar convites, plasmar encontros, bailar: por uma docência performativa na dança. 2019. Tese (Doutorado) – Curso de doutorado em Teatro, Universidade do Estado de Santa Catarina, Programa de Pós Graduação em Teatro, Florianópolis, 2019.

SETENTA, Jussara. O fazer-dizer do corpo: dança e performatividade. Salvador: EDUFBA, 2008.

SIMODON, Gilbert. L’individuation psychique et collective. Paris: Albier, 1989.

VIEIRA, Jorge de Albuquerque. Teoria do conhecimento e arte: formas de

conhecimento.

Published

2022-12-16

How to Cite

MACHADO, Patrícia. Children tha dance Haiti : experience has a voice and listening. Revista Cientí­fica/FAP, Curitiba, v. 27, n. 2, p. 227–247, 2022. DOI: 10.33871/19805071.2022.27.2.6941. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/revistacientifica/article/view/6941. Acesso em: 22 dec. 2024.