Theatre and accessibility for deaf people in the context of the COVID-19 pandemic:

a look into digital shows in Ilhéus-BA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/19805071.2022.27.2.6940

Keywords:

Acessibilidade, COVID-19, Pessoa Surda, Teatro, TILSP

Abstract

This article aims to discuss about digital theater and the adequate accessibility conditions for deaf people in the context of the COVID-19 pandemic in the city of Ilhéus, on the south coast of Bahia. Regarding its methodology, it is a qualitative and quantitative research; it is bibliographic, when considering discussions about the publications on the subject; and it is documentary in digital media, when carrying out a survey of the digital plays performed by the group Teatro Popular de Ilhéus (TPI) during the social distancing period caused by the pandemic. As a result, it was found that there is a need for accessible digital plays for the deaf community. At last, the article emphasizes the importance of the commitment of cultural managers in implementing and inspecting public policies for accessibility, in understanding the profession of Translator and Interpreter of Libras (TILSP) in theatrical shows, and in promoting awareness among local artists for the guaranteeing of the rights provided for in the legislation.

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Author Biographies

Lilian Cristina Fonseca Menezes, Universidade Paulista

Pedagoga (UESC), especialista em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica (Faculdade Unyleya), especialista em Gestão Cultural (UESC) e mestranda em Educação (PPGE-UESC). Bolsista pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado da Bahia (FAPESB). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Práticas Pedagógicas (GEPED-UESC). Atualmente é professora do Ensino Superior (UNIP-Ilhéus) e professora particular para crianças da Educação Infantil e dos Anos Iniciais.

Jones Oliveira Mota, Universidade Federal da Bahia

Doutor e mestre em Artes Cênicas pelo Programa de Pós Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal da Bahia - PPGAC UFBA. Graduado em Licenciatura em Teatro pela Escola de Teatro da UFBA. Professor-tutor da Licenciatura em Teatro EAD da UFBA. Arte-educador do Centro de Atenção Psicossocial Álcool e outras Drogas - CAPS ad Gregório de Matos em Salvador-BA. Integrante dos grupos de pesquisa GRIETA - Universidade Federal de São João del-Rei - UFSJ/CNPq e Núcleo de estudos em Teatro Popular - NETPOP - UFBA/CNPq. Diretor da Cia de Revista da Bahia. Cogestor do Espaço Cultural Engrenagem Viva, Salvador-BA

Lucília Santos da França Lopes, Universidade Estadual de Santa Cruz

Mestre em Linguística pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia/UESB e Especialista em Administração Escolar: Gestão Participativa pela Universidade Estadual de Santa Cruz/UESC. Graduada em Letras e graduada em Filosofia. Possui Certificação nível superior em Tradução e Interpretação de Libras/ Português, Português/Libras pelo MEC/UFSC e Uso e Ensino de Libras também pelo MEC/ INES/ UFSC, realizado por meio do exame Prolibras. Atualmente é professora assistente da área de Libras do Departamento de Letras e Artes da UESC.

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Published

2022-12-16

How to Cite

FONSECA MENEZES, Lilian Cristina; OLIVEIRA MOTA, Jones; SANTOS DA FRANÇA LOPES, Lucília. Theatre and accessibility for deaf people in the context of the COVID-19 pandemic: : a look into digital shows in Ilhéus-BA. Revista Cientí­fica/FAP, Curitiba, v. 27, n. 2, p. 63–82, 2022. DOI: 10.33871/19805071.2022.27.2.6940. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/revistacientifica/article/view/6940. Acesso em: 22 dec. 2024.