Theatre and accessibility

mediations and theatrical practices from the experience with blind actors and spectators

Authors

  • Juliana Partyka UNESPAR

DOI:

https://doi.org/10.33871/19805071.2022.27.2.6839

Keywords:

Teatro, Acessibilidade, cegos, inclusão

Abstract

This article aims to investigate methodological proposals for the inclusion of visually impaired people – blind or low vision – and seers in theatrical practice, such as artists and spectators. The study analyzes methodologies of creation and assembly of theatrical shows with students of the Instituto Paranaense de Cegos - IPC as part of the results of the Projects "Optical Illusion: What we lack makes the word" (2015) and "Theatricalizing Education" (2016), initially elaborated and developed as an extension project in partnership between the State University of Paraná - Campus of Curitiba II - Faculty of Arts of Paraná - FAP and the Paraná Institute of the Blind. Based on narrative and sensory resources used on stage, artists and spectators with and without visual impairment have the same access to perceptual stimuli and constitutive elements of a staging, therefore this work aims to analyze practices and theatrical resources developed from the encounter between visually impaired and seerable people in order to generate reflections and methods to contribute to the inclusion of people with visual impairment in the theatrical artistic scope.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOAL, Augusto. Teatro do Oprimido e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro:

Civilização Brasileira, 1977.

______. Jogos para atores e não atores. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012. BRECHT, Bertold. Teatro dialético. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1967.

COSTA, Adailson. Teatro das emoções e emoções no teatro: Diálogos entre neurociência e Stanislavski. 2014. 148f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas). Universidade Federal de Goiás. Goiás.

COURTNEY, Richard. Jogo, teatro & pensamento. São Paulo: Editora Perspectiva. 2003. DUARTE, Vânia Maria Do Nascimento. O texto teatral. Disponível em: <http://brasilescola.uol.com.br/redacao/o-texto-teatral.htm>. Acesso em 13 ago. de 2016.

FARIA, João Roberto. (dir.). História do teatro brasileiro: das origens ao teatro profissional da primeira metade do século XX. São Paulo: Perspectiva, 2012.

GREINER, Christine. O Corpo: Pistas para estudos indisciplinares. 3. ed. São Paulo: Annablume. 2005.

KOUDELA, Ingrid Dormien. Jogos Teatrais. 4. ed. São Paulo: Papirus, 2002.

______. Brecht: um jogo de aprendizagem. São Paulo: Perspectiva, 1991.

PARTYKA, Juliana Terezinha. Ilusão Ótica: Que falta nos faz a palavra! In: 34o SEMINÁRIO UNIVERSITÁRIO DA REGIÃO SUL, 2016, Balneário Camboriú, SC. Anais apresentações orais. Balneário Camboriú: Instituto Federal Catarinense, 2016a.

PARTYKA, Juliana Terezinha. Dramaturgia Teatral: “Tudo que vi de olhos fechados”. In: OLIVEIRA, Ana Luiza Valente; ROSA, Enio R.; LUCIANI, Nadia M. Espetáculo Teatral Tudo que vi de olhos fechados. Curitiba: ARDesign, 2016b.

RABÊLLO, Roberto Sanches. Teatro-educação: Uma experiência com jovens cegos. Salvador: EDUFBA, 2011.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. Trad. de Ivone C. Benedetti. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2008.

REVERBEL, Olga Garcia. Um caminho do teatro na escola. São Paulo: Editora Scipione, 1997.

SAWREY, James M.; TELFORD, Charles W. O Indivíduo Excepcional. Tradução Álvaro Cabral. Ed. 3. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.

SPOLIN, Viola. Improvisação para o teatro. Tradução de Ingrid Dormien Koudela e Eduardo José de Almeida Amos. São Paulo: Perspectiva, 2005.

_____. Jogos teatrais: o fichário de Viola Spolin. Trad. Ingrid Dormien Koudela. São Paulo: Perspectiva, 2001.

VYGOTSKI, Lev Semionovitch. Obras Completas – Tomo V. Fundamentos de Defectologia, Ciudade de La Habana: Editorial Pueblo Educación, 1989.

Published

2022-12-16

How to Cite

PARTYKA, Juliana. Theatre and accessibility: mediations and theatrical practices from the experience with blind actors and spectators. Revista Cientí­fica/FAP, Curitiba, v. 27, n. 2, p. 98–120, 2022. DOI: 10.33871/19805071.2022.27.2.6839. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/revistacientifica/article/view/6839. Acesso em: 3 jul. 2024.