DAS PONTES AOS CASTIÇAIS: A PRODUÇÃO DE MOBILIÁRIO ARTÍSTICO EM MINAS GERAIS DO SÉCULO XVIII E OS OFÍCIOS MECÂNICOS
DOI:
https://doi.org/10.33871/19805071.2009.4.2.1606Abstract
Este texto parte de um exemplo emblemático: um conjunto de cadeiras episcopais demadeira entalhada, atribuído a Antônio Francisco Lisboa. Se observarmos trabalhos de tantos artesãosanônimos no contexto de Antônio Francisco Lisboa, encontraremos uma versatilidade semelhante e amesma capacidade de transitar entre grandes obras de construção em madeira e peças de pequenoformato. A idéia de totalidade artística poderia ser compreendida como sobreposição de atividadesentre os distintos ofícios em Minas Gerais, século XVIII e começos do XIX.
PALAVRAS-CHAVE: Antônio Francisco Lisboa; mobiliário brasileiro; barroco mineiro; rococómineiro.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright, when licensing their production in Revista Científica/FAP, which is licensed under a Creative Commons license. When submitting the article, and upon acceptance, the author assigns his copyright for publication in that journal.
Readers can download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always an explicit mention of the author (s) and the Revista Científica/FAP, no changes to the original work are allowed. When submitting an article to Revista Científica/FAP and after its being accepted for publication, the authors allow, without remuneration, to pass the following rights to the Journal: the first edition rights and the authorization for the editorial team to transfer, according to their judgment, this article and its metadata to indexing and reference services.