Arte e ativismo em tempos de ditadura militar

atuação política em “Do Corpo à Terra”

Authors

  • Roney Jesus Ribeiro Ufes

DOI:

https://doi.org/10.33871/19805071.2025.33.2.10963

Keywords:

Arte Experimental, Ditadura Militar, Engajamento político

Abstract

This text, based on a qualitative methodology, is supported by updated bibliography on the encouragement of experimental art, political action, and the military dictatorship. This reflective exercise is grounded in the survey, observation, and analysis of experimental artistic proposals presented during Do Corpo à Terra, highlighting the exhibition’s impact on raising social awareness about the importance of adopting a political and engaged stance in the face of the political issues of that time. The aforementioned exhibition was organized by Frederico Morais, an art critic who played a significant role in promoting experimental art in Brazil and in expanding opportunities for young artists emerging in the national art scene. Do Corpo à Terra took place in 1970, during a period of intensified repression, persecution, police violence, and the imprisonment of people linked to various sectors of society. The enactment of Institutional Act No. 5, a tool of social control, institutionalized violence and granted the police full power to act as they pleased, shielding them from accountability. In this context, as shown in this study, artists used their proposals to expose the sociopolitical problems of the time, denouncing the abuse of power by the military, the disappearance of individuals, the torture of political prisoners, among other atrocities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roney Jesus Ribeiro, Ufes

Doutor em História Social e mestre em História da Arte, ambos pela Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes). Licenciado em Letras, História e Artes Visuais. Integra os grupos de pesquisa “Teoria e História da Arte Moderna e Contemporânea” (PPGA e PPGHis/Ufes) e “Crítica e Experiência Estética” (PPGL/Ufes). E-mail: roney-ribeiro@hotmail.com.

References

CHAGAS, Tamara Silva. Participação e experiência estética em Do corpo à terra e Objeto e participação. História, histórias, volume 8, nº15, p. 137-155, jan./ jun. 2020.

CHRIST, Giovana. O que é curadoria?. Disponível em. <https://www.sp-arte.com/editorial/o-que-e curadoria.>. Acessado em 03 de dezembro de 2024.

DELLAMORE, Carolina. Do corpo à terra, 1970: arte guerrilha e resistência à ditadura militar. Revista Cantareira - Edição 20, p. 109-123, Jan-jun, 2014.

FREITAS, Artur. Arte de guerrilha: vanguarda e conceitualismo no Brasil. São Paulo: EDUSP, 2013.

OITICICA, Hélio. Aspiro ao grande labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1986.

MOTTA, Rodrigo Patto Sá. Passados presente: o golpe de 1964 e a ditadura militar. Rio de Janeiro: Zahar, 2021.

MORAIS, Frederico. Artes plásticas: a crise da hora atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1975.

MORAIS, Frederico. Do corpo à terra: um marco radical na arte brasileira. Belo Horizonte, 2001. Catálogo de exposição.

MORAIS, Frederico. Manifesto Do Corpo à Terra. In: TRISTÃO, M. Da Semana de Vanguarda (I). Estado de Minas, Belo Horizonte, 28 abr. 1970.

NAPOLI, Francesco. O futuro é daqui a um segundo. Revista da UFMG, Belo Horizonte, v. 28, n. 2, p. 174–201, 2022.

REIS, Daniel Aarão. Ditadura e democracia no Brasil: do golpe de 1964 à constituição de 1988. Rio de Janeiro: Zahar, 2014.

REIS, Paulo. Exposições de arte: vanguarda e política entre os anos de 1965 e 1970. 368. 2005. Tese (Doutorado em História) - Setor de Ciências Humanas Letras e Artes, Universidade Federal do Paraná, 2005.

REIS, Paulo. Nova Objetividade Brasileira - posicionamentos da vanguarda. MODOS. Revista de História da Arte. Campinas, v. 1, n.3, p. 98-114, set. 2017.

RIBEIRO, Marília Andrés. Arte e Política no Brasil: a Atuação das neovanguardas nos anos 60. In: FABRIS, A. (org.). Arte e Política: algumas possibilidades de leitura. Belo Horizonte: C/Arte, 1998, p.165-177.

RIBEIRO, Roney Jesus; LOPES, Almerinda da Silva. A ditadura militar no Brasil e a censura a obras de autoria de artistas mulheres engajadas. Revista Ágora, Vitória/ES, v. 35, p. e-20243517, p. 1-32, 2024.

VIVAS, Rodrigo. Os Salões Municipais de Belas Artes e o acervo do Museu de Arte da Pampulha. Anais XXXII Colóquio do CBHA, Brasília. 2012. p. 355-372.

Published

2025-12-17

How to Cite

JESUS RIBEIRO, Roney. Arte e ativismo em tempos de ditadura militar: atuação política em “Do Corpo à Terra”. Revista Cientí­fica/FAP, Curitiba, v. 33, n. 2, p. 537–562, 2025. DOI: 10.33871/19805071.2025.33.2.10963. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/revistacientifica/article/view/10963. Acesso em: 18 dec. 2025.