Arte e ativismo em tempos de ditadura militar
atuação política em “Do Corpo à Terra”
DOI:
https://doi.org/10.33871/19805071.2025.33.2.10963Keywords:
Arte Experimental, Ditadura Militar, Engajamento políticoAbstract
This text, based on a qualitative methodology, is supported by updated bibliography on the encouragement of experimental art, political action, and the military dictatorship. This reflective exercise is grounded in the survey, observation, and analysis of experimental artistic proposals presented during Do Corpo à Terra, highlighting the exhibition’s impact on raising social awareness about the importance of adopting a political and engaged stance in the face of the political issues of that time. The aforementioned exhibition was organized by Frederico Morais, an art critic who played a significant role in promoting experimental art in Brazil and in expanding opportunities for young artists emerging in the national art scene. Do Corpo à Terra took place in 1970, during a period of intensified repression, persecution, police violence, and the imprisonment of people linked to various sectors of society. The enactment of Institutional Act No. 5, a tool of social control, institutionalized violence and granted the police full power to act as they pleased, shielding them from accountability. In this context, as shown in this study, artists used their proposals to expose the sociopolitical problems of the time, denouncing the abuse of power by the military, the disappearance of individuals, the torture of political prisoners, among other atrocities.
Downloads
References
CHAGAS, Tamara Silva. Participação e experiência estética em Do corpo à terra e Objeto e participação. História, histórias, volume 8, nº15, p. 137-155, jan./ jun. 2020.
CHRIST, Giovana. O que é curadoria?. Disponível em. <https://www.sp-arte.com/editorial/o-que-e curadoria.>. Acessado em 03 de dezembro de 2024.
DELLAMORE, Carolina. Do corpo à terra, 1970: arte guerrilha e resistência à ditadura militar. Revista Cantareira - Edição 20, p. 109-123, Jan-jun, 2014.
FREITAS, Artur. Arte de guerrilha: vanguarda e conceitualismo no Brasil. São Paulo: EDUSP, 2013.
OITICICA, Hélio. Aspiro ao grande labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1986.
MOTTA, Rodrigo Patto Sá. Passados presente: o golpe de 1964 e a ditadura militar. Rio de Janeiro: Zahar, 2021.
MORAIS, Frederico. Artes plásticas: a crise da hora atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1975.
MORAIS, Frederico. Do corpo à terra: um marco radical na arte brasileira. Belo Horizonte, 2001. Catálogo de exposição.
MORAIS, Frederico. Manifesto Do Corpo à Terra. In: TRISTÃO, M. Da Semana de Vanguarda (I). Estado de Minas, Belo Horizonte, 28 abr. 1970.
NAPOLI, Francesco. O futuro é daqui a um segundo. Revista da UFMG, Belo Horizonte, v. 28, n. 2, p. 174–201, 2022.
REIS, Daniel Aarão. Ditadura e democracia no Brasil: do golpe de 1964 à constituição de 1988. Rio de Janeiro: Zahar, 2014.
REIS, Paulo. Exposições de arte: vanguarda e política entre os anos de 1965 e 1970. 368. 2005. Tese (Doutorado em História) - Setor de Ciências Humanas Letras e Artes, Universidade Federal do Paraná, 2005.
REIS, Paulo. Nova Objetividade Brasileira - posicionamentos da vanguarda. MODOS. Revista de História da Arte. Campinas, v. 1, n.3, p. 98-114, set. 2017.
RIBEIRO, Marília Andrés. Arte e Política no Brasil: a Atuação das neovanguardas nos anos 60. In: FABRIS, A. (org.). Arte e Política: algumas possibilidades de leitura. Belo Horizonte: C/Arte, 1998, p.165-177.
RIBEIRO, Roney Jesus; LOPES, Almerinda da Silva. A ditadura militar no Brasil e a censura a obras de autoria de artistas mulheres engajadas. Revista Ágora, Vitória/ES, v. 35, p. e-20243517, p. 1-32, 2024.
VIVAS, Rodrigo. Os Salões Municipais de Belas Artes e o acervo do Museu de Arte da Pampulha. Anais XXXII Colóquio do CBHA, Brasília. 2012. p. 355-372.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright, when licensing their production in Revista Científica/FAP, which is licensed under a Creative Commons license. When submitting the article, and upon acceptance, the author assigns his copyright for publication in that journal.
Readers can download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always an explicit mention of the author (s) and the Revista Científica/FAP, no changes to the original work are allowed. When submitting an article to Revista Científica/FAP and after its being accepted for publication, the authors allow, without remuneration, to pass the following rights to the Journal: the first edition rights and the authorization for the editorial team to transfer, according to their judgment, this article and its metadata to indexing and reference services.