The fight and will of Agda lacraia

a feminine manifesto and the dismantling of a woman

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/19805071.2023.29.2.8037

Keywords:

theater; scenic disassembly; Agda; Hilda Hilst

Abstract

In 2022 I defended the master's thesis "Agda Desmontagem: the inside the scene - Hilda Hilst and the feminine that resonate" by the School of Fine Arts of the Federal University of Minas Gerais, EBA / UFMG with guidance from Rogério Lopes. The subject of the research was the disassembly of an adaptation to the short story Agda (1973) by Hilda Hilst (1930-2004) for the theater, that I performed together with other artists in 2004. For that, I made a historical survey of the practice of disassembly in Latin America, and the study of the performative and pedagogical perspective of this practice, as well as the performance of women who dismantle the scene in Brazil. The outline of this present essay is to organize the path I took within the master's research to disassemble the character Agda into possible feminine aspects. Alchemy, Body Goddess, Witch and Outcast, these were the nominations given with the purpose of making this historical outline that seeks to identify the primordial woman - who is matter, transformation, freedom and nature - and the construction of suppression and death to this body at the same time throughout a patriarchal historicity.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gisele Petty, UNESP - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Doutoranda pelo Instituto de Artes da UNESP - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2023) com o projeto "Corpo em Ato: o tambor de crioula e a convivência do feminino: dançado a coice, sustentando a vida (da criação de poéticas cênicas afetadas pela performance afro-brasileira)" com orientação da Prof.Dra Marianna Monteiro. Mestra em Artes da Cena pela UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (2022) com a dissertação: "Agda desmontagem: o de dentro da cena - Hilda Hilst e os femininos que ressoam" com orientação do Prof. Dr. Rogério Lopes. Graduada em Interpretação Teatral pela Unicamp - Universidade Estadual de Campinas (2003). Atriz, pesquisadora e criadora dos espetáculos da Cia Teatro Balagan, de São Paulo: "Prometheus a tragédia do fogo", texto de Leonardo Moreira e direção de Maria Thais e "Cabras cabeças que voam, cabeças que rolam", texto de Luís Alberto de Abreu e direção de Maria Thais. Na Cia Teatro Balagan atuou de 2007 a 2019.

References

BORGES, Luciana. Girassóis para a mulher-menina: corpo e gênero em Agda de Hilda Hilst. Antares: Letras e Humanidades | vol.6 | n°11 | jan-jun 2014.

CAMPBELL, Joseph. Deusas: os mistérios do divino feminino. São Paulo, SP : Palas Athenas, 2015.

COELHO, Nelly Novaes. A literatura feminina no Brasil contemporâneo. São Paulo: Siciliano, 1993.

DIÉGUEZ, Ileana. COLLA, Ana Cristina. HIRSON, Raquel Scotti. SANTOS, José Raphael Brito. LEAL, Mara. CABALLERO, Ileana Diéguez; LEAL, Mara. Desmontagens: Processos de pesquisa e criação nas artes da cena. Organização: Ileana Diéguez, Mara Leal. Rio de Janeiro: 7Letras, 2018.

FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. Tradução: coletivo Sycorax. São Paulo: Elefante, 2017.

HILST, Hilda. Kadosh. São Paulo: Globo, 2002.

HILST, Hilda. Do desejo. São Paulo: Globo, 2004.

HUBERT, Henri; MAUSS, Marcel. Sobre o sacrifício. Tradução Paulo Neves. São Paulo: Ubu editora, 2017.

KEHÍRI, Tõrãmü; PÃROKUMU, Umusi. Antes o mundo não existia: mitologia dos antigos Desana-Kehíriporã. São João Batista do Rio Tiquié: UNIRT: São Gabriel da Cachoeira: FOIRN, 1995.

KOLTUV, Barbara Black. O Livro de Lilith: o resgate do lado sombrio do feminino universal. Tradução Rubens Rusche. 2 ed. São Paulo : Cultrix, 2017.

KRENAK, Ailton. A serpente e a canoa. Flecha 1. Cadernos Selvagens. Publicação digital da Dante Editora. Biosfera, 2021. Disponível em: http://selvagemciclo.com.br/wpcontent/uploads/2021/05/CADERNO_23_SERPENTE_CANOA-2.pdf . Acesso em: 09 abr. 2022.

KRISHNA, Gopi. O Despertar da Kundalini. São Paulo, SP. Editora Pensamento CULTRIX LTDA, 1975.

MARTINS, Cléo. Euá: a senhora das possibilidades. (Coleção Orixás:4) Rio de Janeiro: Pallas, 2006.

MCLEAN, Adam. A Deusa tríplice: em busca do feminino arquetípico. 2 ed. São Paulo, Editora Pensamento-Cultrix, 2020.

NARBY, Jeremy. A serpente cósmica: o DNA e as origens do saber. Rio de Janeiro: Dantes, 2018.

PETTY, Gisele. Destecer e rever-se: A violência contra a mulher na desmontagem de Agda de Hilda Hilst. Anais Simpósio Internacional Reflexões Cênicas Contemporâneas - Lume e PPG Artes da Cena, Unicamp. Edição n.6 (2021).

POLLACK, Rachel. O corpo da Deusa: no mito, na cultura e nas artes. Tradução: Magda Lopes. Rio de Janeiro: Record: Rosa dos Tempos, 1998.

Published

2023-12-13

How to Cite

PETTY, Gisele. The fight and will of Agda lacraia: a feminine manifesto and the dismantling of a woman. Revista Cientí­fica/FAP, Curitiba, v. 29, n. 2, p. 192–308, 2023. DOI: 10.33871/19805071.2023.29.2.8037. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/revistacientifica/article/view/8037. Acesso em: 31 aug. 2024.