Supervised internship from the autobiographical approach: a study with teachers’ life stories and teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2024.16.37.7893

Keywords:

Supervised internship, Life stories, Teachers’ lives

Abstract

This paper brings some contributions of the autobiographical approach to initial teacher education. The experience reported in this study refers to the preparation and implementation of the discipline Supervised Internship I for the first-year students of the Humanities undergraduate course (Bachelor’s Degree) of the Federal University of ABC. Based on a methodology centered on teachers’ lives, the interns entered the elementary schools aiming to understand why teachers teach what they teach. This experience was based on Goodson (2020), Bueno, Catani and Sousa (1998), and Nóvoa (1995). This paper discusses how the life stories approach contributed to teacher education and a better understanding of school’s daily life, especially the teacher’s practice. The autobiographical approach was used as a methodology to accomplish the Supervised Internship, which is understood as inseparable experience and research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fontes

ESTAGIÁRIA A. Relatório final de Estágio Supervisionado. 46f. Licenciatura em Ciências Humanas pela Universidade Federal do ABC. São Bernardo do Campos, 2022.

ESTAGIÁRIA D. Relatório final de Estágio Supervisionado. 10f. Licenciatura em Ciências Humanas pela Universidade Federal do ABC. São Bernardo do Campos, 2022.

ESTAGIÁRIA E. Relatório final de Estágio Supervisionado. 19f. Licenciatura em Ciências Humanas pela Universidade Federal do ABC. São Bernardo do Campos, 2022.

ESTAGIÁRIO F. Relatório final de Estágio Supervisionado. 18f. Licenciatura em Ciências Humanas pela Universidade Federal do ABC. São Bernardo do Campos, 2022.

ESTAGIÁRIA G. Relatório final de Estágio Supervisionado. 17f. Licenciatura em Ciências Humanas pela Universidade Federal do ABC. São Bernardo do Campos, 2022.

ESTAGIÁRIO I. Relatório final de Estágio Supervisionado. 16f. Licenciatura em Ciências Humanas pela Universidade Federal do ABC. São Bernardo do Campos, 2022.

ESTAGIÁRIA J. Relatório final de Estágio Supervisionado. 18f. Licenciatura em Ciências Humanas pela Universidade Federal do ABC. São Bernardo do Campos, 2022.

ESTAGIÁRIA M. Relatório final de Estágio Supervisionado. 15f. Licenciatura em Ciências Humanas pela Universidade Federal do ABC. São Bernardo do Campos, 2022.

Referências

ABRAHAM, Ada. L’enseignant est une personne. Paris: ESF, 1984.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Presidência da República. 1996. Disponível em: https://bit.ly/2OLFC6v. Acesso em: 21 nov. 2023.

BRASIL. Lei n. 11.788, de 25 de setembro de 2008. Presidência da República. 2008. Disponível em: https://bit.ly/3sIFziC. Acesso em: 21 nov. 2023.

BRASIL. Resolução n. 2 de 1º de julho de 2015. Ministério da Educação. 2015. Disponível em: https://bit.ly/40QvtIR. Acesso em: 21 nov. 2023.

BUENO, Belmira Oliveira. Pesquisa em colaboração na formação contínua de professores. In: BUENO, Belmira Oliveira; CATANI, Denice Bárbara; SOUSA, Cyntia Pereira (Orgs.). A vida e o ofício dos professores: formação contínua, autobiografia e pesquisa em colaboração. São Paulo: Escrituras, 1998, p. 7-20.

BUENO, Belmira Oliveira; CATANI, Denice Bárbara; SOUSA, Cyntia Pereira (Orgs.). A vida e o ofício dos professores: formação contínua, autobiografia e pesquisa em colaboração. São Paulo: Escrituras, 1998.

CASTANHO, Maria Eugênia. Sobre professores marcantes. In: CASTANHO, Sérgio; CASTANHO, Maria Eugênia (Orgs.). Temas e textos em metodologia do Ensino Superior. Campinas: Papirus Editora, 2001, p. 153-162.

GOODSON, Ivor. Aprendizagem, currículo e política de vida: obras selecionadas de Ivor F. Goodson. Petrópolis: Vozes, 2020.

HUBERMAN, Michaël. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, Antônio (Org.). Vida de professores. Porto: Porto Editora, 1995, p. 31-61.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, n. 1, p. 9-43, jan./jun. 2001.

NÓVOA, Antônio. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, Antônio (Org.). Vida de professores. Porto: Porto Editora, 1995, p. 11-29.

PORTUGAL, Jussara Fraga. Docência em territórios rurais, Geografia Escolar, práticas pedagógicas e narrativas de professores. In: PORTUGAL, Jussara Fraga (Org.). Educação Geográfica: temas contemporâneos. Salvador: EDUFBA, 2017, p. 21-43.

UFABC. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Ciências Humanas. São Bernardo do Campo: UFABC, 2019.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO ABC. Resolução da Comissão de Graduação n. 18, de 11 de outubro de 2017. Ministério da Educação. 2017. Disponível em: https://bit.ly/3MYjh39. Acesso em: 21 nov. 2023.

Published

2024-01-17

Issue

Section

Dossier: Biographical and narrative approaches in training, research and intervention