Winged phoenix: Desire, need and circumstance in the life story of a Brazilian woman
DOI:
https://doi.org/10.33871/nupem.2024.16.37.7878Keywords:
Oral history, Autobiography, Personal narratives, IntersubjectivityAbstract
This article results from a larger project that revisits the autobiographical narratives of Brazilian women who, in the 1980s, narrated their experiences for an oral history project. Thirty years later, some of these women were interviewed again, making it possible to investigate different forms of analytical use. In this text, the life story of Norma is analyzed, a Brazilian woman who sought to move abroad the re-articulation of the meanings of her existence. Issues related to change, continuity, independence, frustration, and appeal to circumstances are addressed from a highly complex and captivating set of personal narratives.
Downloads
References
Fontes
MOEMA. Entrevista concedida a Ricardo Santhiago. Rio de Janeiro, RJ, 2014.
NORMA. [Correspondência]. Destinatário: Daphne Patai. Recife, 31 mar. 1969.
NORMA. [Correspondência]. Destinatário: Daphne Patai. Recife, 21 maio 1969.
NORMA. [Correspondência]. Destinatário: Daphne Patai. Recife, 23 set. 1969.
NORMA. [Correspondência]. Destinatário: Daphne Patai. Recife, 06 out. 1969.
NORMA. [Correspondência]. Destinatário: Daphne Patai. Recife, 15 mar. 1970.
NORMA. [Correspondência]. Destinatário: Daphne Patai. Recife, 30 abr. 1973.
NORMA. [Correspondência]. Destinatário: Daphne Patai. Recife, 27 jul. 1973.
NORMA. [Correspondência]. Destinatário: Daphne Patai. Recife, 04 nov. 1974.
NORMA. [Correspondência]. Destinatário: Daphne Patai. Recife, 14 abr. 1978.
NORMA. [Correspondência]. Destinatário: Daphne Patai. Recife, 06 out. 1978
NORMA. [Correspondência]. Destinatário: Daphne Patai. Recife, 23 fev. 1984.
NORMA. [Correspondência]. Destinatário: Daphne Patai. Recife, 21 dez. 1984.
NORMA. [Correspondência]. Destinatário: Daphne Patai. Lopez Island, 15 jan. 2002.
NORMA. Entrevista concedida a Ricardo Santhiago. Mesa, 2014.
NORMA. Entrevista concedida a Ricardo Santhiago. Mesa, 2015.
NORMA. Entrevista concedida a Ricardo Santhiago. Mesa, 2017.
PATAI, Daphne. [Correspondência]. Destinatário: Norma. Amherst, 14 maio. 1990.
Referências
BATISTA, Natália. O tempo em processo: cultura na ditadura militar e os impasses em torno do popular na peça O Último Carro (1964-1978). 339f. Doutorado em História pela Universidade de São Paulo. São Paulo, 2019.
BATISTA, Natália. Uma trabalhadora pode ser atriz? Desafios metodológicos na análise da entrevista de Marina Euzébio, atriz da montagem O Último Carro dirigida por João da Neves. História Oral, v. 26, n. 1, p. 109-127, 2023.
BRUNER, Jerome. Fabricando histórias: direito, literatura, vida. São Paulo: Letra e Voz, 2014.
CAMPBELL, Joseph. A jornada do herói. São Paulo: Ágora, 2003.
DADALTO, Maria Cristina. Imigração e permanência do sonho. Matrizes, v. 7, n. 2, p. 249-263, 2013.
EVANS, Tanya. Genealogy and Family History. In: DEAN, David (Org.). A companion to Public History. Malden: Wiley Blackwell, 2018, p. 175-186.
FARES, Seme Taleb. Antiamericanismo e política externa: o caso do Brasil sob o paradigma desenvolvimentista. In: Encontro Nacional da Associação Brasileira de Relações Internacionais. Anais… São Paulo: USP, 2011, p. 1-16.
FRISCH, Michael. A shared authority: essays on the craft and meaning of oral and public history. Albany: SUNY Press, 1990.
GOODMAN, Whitney. Positividade tóxica: como ser autêntico em um mundo obcecado pela felicidade. São Paulo: Melhoramentos, 2022.
MAUAD, Ana Maria. Usos do passado e História pública no Brasil: a trajetória do Laboratório de História Oral e Imagem da Universidade Federal Fluminense (1982-2017). História Crítica, n. 68, p. 27-45, 2018.
NEVES, João das. O último carro. Arte em revista, n. 6, p. 7-8, 1976.
PASSERINI, Luisa. Memoria e utopia: Il primate dell’intersoggettività. Torino: Bollati Boringhieri, 2003.
PATAI, Daphne. Brazilian women speak: contemporary life stories. New Brunswick: Rutgers University Press, 1988.
PIAGET, Jean. Seis estudos de psicologia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2015.
PORTELLI, Alessandro. A filosofia e os fatos: narração, interpretação e significado nas memórias e nas fontes orais. Tempo, v. 1, n. 2, p. 59-72, 1996.
SANTHIAGO, Ricardo; PATAI, Daphne. Dorotéia: reavendo o passado. In: ROVAI, Marta Gouveia de Oliveira (Org.). Escutas sensíveis, vozes potentes: diálogos com mulheres que nos transformam. Teresina: Cancioneiro, 2021a, p. 237-258.
SANTHIAGO, Ricardo; PATAI, Daphne. Uma história oral em três tempos: relações, construções narrativas, usos práticos da memória. Estudos Históricos, v. 34, p. 450-471, 2021b.
SANTHIAGO, Ricardo; MAGALHÃES, Valéria Barbosa de. Rompendo o isolamento: reflexões sobre história oral e entrevistas à distância. Anos 90, v. 27, e2020011, 2020.
SHEEHY, Gail. Passagens: crises previsíveis da idade adulta. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1991.
SILVA, Vitáli Marques Corrêa da. A decadência moral do american way of life vista por Hollywood: uma análise crítica dos filmes “Beleza Americana” e “Clube da Luta”. Contraponto, v. 2, n. 1, p. 48-64, 2015.
THE RIGHTEOUS BROTHERS. Unchained Melody. In: THE RIGHTEOUS BROTHERS. Unchained Melody. Hollywood: Philles Records, 1965, faixa 1.
THURLER, Ana Liési. Em nome da mãe: o não reconhecimento paterno no Brasil. Florianópolis: Mulheres, 2009.
TODOROV, Tzvetan. As estruturas narrativas. São Paulo: Perspectiva, 2006.
VOGLER, Christopher. A jornada do escritor: estrutura mítica para escritores. São Paulo: Aleph, 2015.
WINDERS, Jamie. Bringing Back the (B)order: Post-9/11 politics of immigration, borders, and belonging in the contemporary US South. Antipode, v. 39, n. 5, p. 920-942, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ricardo Santhiago, Daphne Patai
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.