Teaching in Higher Education: mapping the initial and continuing education of Management teachers
DOI:
https://doi.org/10.33871/nupem.2021.13.30.265-280Keywords:
Teacher training, Teaching knowledge, Management, University teachingAbstract
It examines the pedagogical training of teachers at a university through the mapping of initial and continuing training – in particular, that of teachers and the knowledge necessary for the exercise of teaching. The research involved bibliographic studies and a quantitative analysis of all professors working in the area of Management at a university in May 2020. The main theoretical and methodological foundations of the study were Tardif (2002), Gauthier et al. (2013), and Pimenta and Anastasiou (2014). In the research, it was studied the institutional bond between each participant and the university, initial training, continuous training, complementary training, as well as bibliographic production, the results of which pointed to the need for continuous pedagogical training, thus contributing to the professional development of the category.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Isabel de. Formação do professor do Ensino Superior: desafios e políticas institucionais. São Paulo: Cortez, 2012.
ALMEIDA, Maria Isabel de; PIMENTA, Selma Garrido. Pedagogia universitária – Valorizando o ensino e a docência na Universidade. Revista Portuguesa de Educação, v. 27, n. 2, p. 07-31, 2014.
ALMEIDA, Maria Isabel de; PIMENTA, Selma Garrido. Pedagogia universitária: valorizando o ensino e a docência na Universidade. Revista Portuguesa de Educação, v. 27, n. 2, p. 7-31, 2014.
BARROS, Conceição de Maria Pinheiro; DIAS, Ana Maria Iorio. A formação pedagógica de docentes bacharéis na Educação Superior: construindo o Estado da Questão. Revista Educação em Questão, v. 54, n. 40, p. 42-74, set. 2016.
BRASIL. E-MEC. 2021. Disponível em: <https://bit.ly/37BjW5u>. Acesso em: 22 mar. 2021.
BEZERRA, Mariana Maia et al. História da escola da Administração do Ceará: uma educação para o desenvolvimento? Revista Gestão em Análise, v. 8, n. 1, p. 71-86, jan./abr. 2019.
CARVALHO, Eglaia; ANDRADE, Mariana Aparecida Bologna Soares de. Formação complementar de professores: análise de um curso de atividades por investigação. Revista Insignare Scientia, v. 2, n. 4, p. 396-415, dez. 2019.
CUNHA, Emmanuel Ribeiro. Os saberes docentes ou saberes dos professores. Revista Cocar, v. 1, n. 2, p. 31-39, jul./dez. 2007.
FERNANDES, Felipe Kaiser; BEZERRA, Mariana Maia; IPIRANGA, Ana Silva Rocha. Da Escola de Administração do Ceará (EAC) para o CESA/UECE: uma trama histórica. In: Seminários em Administração (FEA-USP). Anais... São Paulo: USP, 2015, p. 1-16.
GATTI, Bernardete A. Estudos quantitativos em educação. Educação e pesquisa, v. 30, n. 1, p. 11-30, jan./abr. 2004.
GAUTHIER, Clermont et al. Por uma teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Ed. Unijuí, 2013.
JUNGES, Kelen dos Santos; BEHRENS, Marilda Aparecida. Uma formação pedagógica inovadora como caminho para a construção de saberes docentes no Ensino Superior. Educar em Revista, n. 59, p. 211-229, mar. 2016.
LACERDA, Cecília Rosa. Saberes necessários à prática docente no Ensino Superior: olhares dos professores dos cursos de bacharelado. Revista Docência do Ensino Superior, v. 5, n. 2, p. 79-100, out. 2016.
MAGALHÃES JUNIOR, Germano; CAVAIGNAC, Mônica. Formação de professores: limites e desafios na Educação Superior. Cadernos de Pesquisa, v. 48, n. 169, p. 902-920, jul./set. 2018.
MIRANDA, Augusto Ridson de Araújo. Formação, saberes e práticas dos professores da área de ensino de história no curso de história da UECE em Fortaleza. 362f. Mestrado em Educação pela Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, 2016.
MONTEIRO, Rachel Rachelley Matos; SILVA NETA, Maria de Lourdes da; MAGALHÃES JUNIOR, Antonio Germano. Políticas educacionais e a formação docente no Ensino Superior. Interfaces Científicas, v. 8, n. 3, p. 677-688, dez. 2020.
NICOLINE, Alexandre. A graduação em Administração no Brasil: uma análise das políticas públicas. 102f. Mestrado pela Escola Brasileira de Administração Pública. Rio de Janeiro, 2000.
OLIVEIRA, Viviane Souza de; SILVA, Rosália de Fátima. Ser bacharel e professor: dilemas na formação de docentes para a educação profissional e Ensino Superior. Holos, v. 2, p. 193-205, maio 2012.
PEREIRA, Júlio Emílio Diniz. As licenciaturas e as novas políticas educacionais para a formação docente. Educação & Sociedade, v. 20, n. 68, p. 109-125, dez. 1999.
PIMENTA, Selma Garrido. Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999.
PIMENTA, Selma Garrido. Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2012.
PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no Ensino Superior. São Paulo: Cortez, 2014.
RIBEIRO, Isamar Gonçalo de Sousa. A formação do professor bacharel e a construção dos saberes pedagógicos na educação superior. 116f. Mestrado em Educação pela Universidade de Brasília. Brasília, 2019.
SANTOS, Maria Terla Silva Carneiro dos. Saberes, práticas e formação: uma cartografia dos professores da área de “História e Ensino” da FECLESC/UECE. 227f. Mestrado em Educação pela Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, 2017.
SILVA, Louise de Quadros da; JUNG, Hildegard Susana; FOSSATTI, Paulo. Formação de professores: a importância da pesquisa para a formação do professor pesquisador. Revista Internacional de Formação de Professores, v. 4, n. 1, p. 100-105, jan./mar. 2018.
PINTO, Vera Regina Ramos; MOTTER JUNIOR, Mario Divo. Uma abordagem histórica sobre o ensino de Administração do Brasil. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, v. 6, n. 4, p. 1-28, dez. 2012.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
UECE. Projeto Pedagógico do Curso de Administração. Fortaleza: EdUECE, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista NUPEM
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.