Living images of past worlds: the allegorical reminiscences in the photographs of downtown Florianopolis, Santa Catarina, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2021.13.29.312-326

Keywords:

Images, Allegory, Florianopolis, Benjamin

Abstract

The article intends to dialogue with the idea of time and allegory in Walter Benjamin as instruments of analysis of photographs of landscapes of downtown Florianopolis, Santa Catarina, Brazil. In the theses on the concept of history, Benjamin (1987) writes that the true image of the past goes quickly through the times, since the past gets fixed as an image that flashes irreversibly the moment it is recognized. Methodologically, we chose to photograph sceneries in downtown Florianopolis to discuss Benjamin’s ideas on allegory, bringing these images as guiding threads regarding his thoughts and the history of the city. As a result, we identified that the architecture of the buildings and the monuments of the city’s squares are constituted by fragments of the past that remain in the present, having also observed these permanences in the people that circulate and the routine that occupies the space.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARTHES, Roland. A mensagem fotográfica. In: LIMA, Luiz Costa (Org.). Teoria da cultura de massa: introdução. São Paulo: Paz e Terra, 2000, p. 325-340.

BELTING, Hans. Por uma antropologia da imagem. Concinnitas, v. 2, n. 8, p. 64-78, 2005.

BENJAMIN, Walter. Origem do drama barroco alemão. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1984.

BENJAMIN, Walter. Sobre o Conceito de História. In: BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas: v. 1. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1987, p. 222-234.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

CANABARRO, Ivo. Fotografia, história e cultura fotográfica: aproximações. Estudos Ibero-Americanos, v. 23, n. 2, p. 23-39, 2005.

CIAVATTA, Maria. O mundo do trabalho em imagens: memória, história e fotografia. Revista Psicologia, Organizações e Trabalhos, v. 12, n. 1, p. 33-45, jan./abr. 2012.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ante el tempo: historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora, 2011.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo: história da arte e anacronismo das imagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

FLORES, Maria Bernadete Ramos. Elogio do anacronismo: para os andróginos de Ismael Nery. Topoi, v. 15, n. 29, p. 414-443, 2014.

FONTANARI, Rodrigo. Roland Barthes e a fotografia. Discursos fotográficos, v. 6, n. 9, p. 53-76, 2010.

KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto, 2006.

LACERDA, Juliana Andrade de. O tempo anacrônico nos Atlas de Warburg e Richter. 94f. Mestrado em Artes da Escola de Belas Artes pela Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2014.

MERCADO PÚBLICO FLORIANÓPOLIS. A história do Mercado Público de Florianópolis. Mercado Público Florianópolis. 2018. Disponível em: http://www.mercadopublicofloripa.com.br/sobre-o-mercado/. Acesso em: 01 mar. 2021.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História, v. 10, p. 7-28, dez. 1993.

Published

2021-04-28