From the scribbles, lines and colors: historical perspectives through Brazilian cinematographic animations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2023.15.34.127-140

Keywords:

Cinema, Brazilian, Animation

Abstract

This article analyzes two films of Brazilian cinema in the animated niche in which colors and lines determine positions, as well as the historicity of their characters, the way in which directors and screenwriters use entertainment to expose certain social problems. Thus, we seek to relate the socioeconomic and racial contexts to the technical aspects of the productions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fontes

DEMARTINI, Marina. Como a tecnologia ajudou o menino e o mundo a chegar ao Oscar. Exame. 04 mar. 2016. Disponível em: https://bit.ly/3xs4Agj. Acesso em: 13 jun. 2022.

O MENINO E O MUNDO. Direção de Alê Abreu. Produção de Tita Tessler e Fernanda Carvalho. São Paulo: Espaço Filmes, 2014.

UMA HISTÓRIA de amor e fúria. Direção de Luiz Bolognesi. Produção de Caio Gullane, Fabiano Gullane, Débora Ivanov, Gabriel Lacerda, Marcos Barreto, Laís Bodansky e Luiz Bolognesi. Barueri: Europa Filmes, 2013.

Referências

BLAIR, Preston. Cartoon animation. California: Walter Foster Publishing, 1994.

BUTLER, Judith. Repensar la vulnerabilidad y la resistencia. Simposio de la Asociación Internacional de Filósofas. Anais... Madrid: Universidad de Alcalá de Henares, 2014, p. 24-27.

CARREIRO, Marcos Nunes. As 10 melhores animações “blockbuster” do século 21. Jornal Opção. 20 jun. 2015. Disponível em: https://bit.ly/3NFhZaP. Acesso em: 04 jul. 2022.

CASTRO, Mayariane. Ficha técnica: Uma história de amor e fúria. Entreter-se. 12 maio 2019. Disponível em: https://bit.ly/3yfEYUb. Acesso em: 04 jul. 2022.

CHION, Michel. Audiovision: sound on screen. New York: Columbia University Press, 1994.

CINEMA UP! O menino e o mundo. Cinema UP! 20 jan. 2016. Disponível em: https://bit.ly/3NG16wL. Acesso em: 04 jun. 2022.

CIRANDA, CIRANDINHA DE FILMES. Uma história de amor e fúria. Ciranda, Cirandinha de Filmes. 2022. Disponível em: bit.ly/3F67pJ0. Acesso em: 28 nov. 2022.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte; Brasília: UFMG; UNESCO, 2003.

MURALZINHO DAS IDEIAS. [Sem título]. Muralzinho das Ideias. 2014. Disponível em: https://bit.ly/39gWMFY. Acesso em: 13 jun. 2022.

PREFEITURA DE SOROCABA. “O menino e o mundo” será exibido em três espaços públicos de Sorocaba. G1. 19 fev. 2016. Disponível em: http://glo.bo/3yi1dZx. Acesso em: 04 jul. 2022.

SANTAELLA, Lúcia. O que é semiótica. São Paulo: Brasiliense, 1983.

SHOHAT, Ella; STAM, Robert. Crítica da imagem eurocêntrica. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

SMITH, Anthony. Myths and memories of the nation. New York: Oxford University Press, 1999.

SOUZA, Susan. Filme “Uma história de amor e fúria” defende luta política e resistência. Guiame.com.br. 31 maio 2014. Disponível em: bit.ly/3OGlvnm. Acesso em: 28 nov. 2022.

SPCINE. Amor e fúria: Luiz Bolognesi comenta animação premiada. Spcine. 05 ago. 2016. Disponível em: bit.ly/3F83BH1. Acesso em: 28 nov. 2022.

VARELLA, Juliana. Uma história de amor e fúria vence festival de animação. Guia da Semana. 20 jun. 2013. Disponível em: bit.ly/3illhpS. Acesso em: 28 nov. 2022.

YTIMG. [Sem título]. Ytimg.com. 2014. Disponível em: https://bit.ly/3HhDwVo. Acesso em: 13 jun. 2022.

Published

2023-01-18