Arranjos: labor of history in teacher education
DOI:
https://doi.org/10.33871/nupem.2022.14.33.117-135Keywords:
History teaching, Podcast, Teacher education, Public understanding of ScienceAbstract
This article aims to contribute to the problematizing of the limits and possibilities of podcasts as didact materials and a Public Understanding of Science approach, elaborated and/or appropriated for the education of history teachers. We present the podcast “Arranjos: laborações da História na formação docente”, produced by the authors of this article in 2021, comparing our experience to reflections and concepts that cross our trajectory and that connect us as authors and actors in the research field of history teaching. We understand podcasts as digital media, situated between Scientific Communication and Public Understanding of Science, whose premises are the decentralization of the word and exercising collective practices. Based on a critical analysis of the experiences, we debate the urgency of constituting a pedagogical community committed to sharing, debating, disseminating, and proposing ideas around the challenges of teaching, learning, and making history in the school space.
Downloads
References
ABPOD. PodPesquisas. ABPod. 2019. Disponível em: https://bit.ly/3daTrtz. Acesso em: 06 ago. 2022.
ABPOD. Página inicial. ABPod. [s./d.]. Disponível em: https://abpod.org/. Acesso em: 06 ago. 2022.
ABPOD. PodPesquisa 2020-2021: produtores. ABPod. 2021. Disponível em: https://bit.ly/3Jxmvrv. Acesso em: 06 ago. 2022.
ALVIM, Yara. “Humanas oficinas”: escrituras de vida no campo do Ensino de História. 324f. Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2017.
ARRANJOS. Arranjos: laborações da história na formação docente. Spotify. 2021. Disponível em: https://spoti.fi/3bw9cv1. Acesso em: 05 ago. 2022.
AXT, Margarete. Comunidades virtuais de aprendizagem. Informática na Educação: teoria & prática, v. 7, n. 1, p. 111-116, jan./jun. 2004.
BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1998.
BERTOLDO, Sandra Regina Franciscatto; SILVA JÚNIOR, Edvargue Amaro da; SILVA, Cristiane Freitas Pereira da. Educação em tempos de pandemia: o uso da ferramenta podcast como estratégia de ensino. Revista Tecnia, v. 5, p. 31-51, 2020.
BUENO, Wilson Costa. Comunicação científica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & Informação, v. 15, n. esp., p. 1-12, 2010.
CAIMI, Flávia Eloisa. Geração homo zappiens na escola: os novos suportes de informação e aprendizagem. In: MAGALHÃES, Marcelo; et al. (Orgs.). Ensino de História: usos do passado, memória e mídia. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2014, p. 165-186.
CORREA, Luiz Otávio; ALMEIDA, Juniele Rabêlo. Rádio e ensino da história: práticas de história pública com audiografias coletivas. In: HERMETO, Miriam; FERREIRA, Rodrigo Ferreira de (Orgs.). História pública e ensino de História. São Paulo: Letra e Voz, 2021, p.69-90.
CUSINATO, Ricardo. A formação do professor da área de Estudos Sociais. 233f. Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 1987.
DAPPER, Valeria Filgueiras. O projeto sala de educador: entre a indução das políticas de formação continuada e as demandas dos professores de História – Rondonópolis/MT. 261f. Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2016.
ELIAS, Norbert; SCOTSON, John. Os estabelecidos e os outsiders. Rio de Janeiro: Zahar, 2000.
FRANÇA, Andressa de Almeida. Divulgação científica no Brasil: espaços de interatividade na Web. 136f. Mestrado em Ciência, Tecnologia e Sociedade pela Universidade Federal de São Carlos. São Carlos, 2015.
FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. Editora Paz e Terra, 2015.
HOFSTAETTER, Andrea. Possibilidades e experiências de criação de material didático para o ensino de artes visuais. In: Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas. Anais… Santa Maria: ANPAP, 2015, p. 607-622.
hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.
INTERVOZES. Reconhecimento facial no Carnaval: riscos tecnológicos nada divertidos. Carta Capital. 2019. Disponível em: https://bit.ly/3OYNu05. Acesso em: 06 ago. 2022.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2009.
MEADOWS, Arthur Jack. A comunicação científica. Brasília: Briquet de Lemos/Livros, 1999.
MELLO, Breno Cesar de Souza. Inteligência artificial e a não neutralidade dos algoritmos sobre os “corpos dóceis”. Vianna Sapiens, n. 12, v. 2, p. 342-365, 2021.
MESQUITA, Ilka Miglio de. Memórias/identidades em relação ao ensino e formação de professores de história: diálogos com fóruns acadêmicos nacionais. 269f. Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2008.
MIRANDA, Sonia Regina. A pesquisa em ensino de História no Brasil: potência e vicissitudes de uma comunidade disciplinar. In: RALEJO, Adriana; MONTEIRO, Ana Maria (Orgs.). Cartografias da pesquisa em ensino de História. Rio de Janeiro: Mauad X, 2019, p. 85-112.
MONTEIRO, Ana Maria. Professores de História: entre saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007.
MOUFFE, Chantal. Democracia, cidadania e a questão do pluralismo. Política & Sociedade, n. 3, p. 11-26, 2003.
NADAI, Elza; ABUD, Katia. A “Prática de Ensino” e a educação do professor de História: especificidades e relações. História, v. 9, p. 165-176, 1990.
OLIVEIRA, Margarida Dias. I Jornada de Teoria e Ensino de História: “A frase, o conceito, o enredo, o verso”. Youtube. 28 maio. 2021. Disponível em: https://bit.ly/3bydKkt. Acesso em: 06 ago. 2022.
RHEINGOLD, Howard. A slice of life in my virtual community. In: HARASIN, Linda (Ed.). Global networks: Computers and international communication. Cambridge: MIT Press, 1993, p. 57-80.
SOUZA, Raone Ferreira de. O podcast no ensino de História e as demandas do tempo presente: que possibilidades? Transversos: Revista de História, n. 11, p. 42-62, 2017.
SPIVACK, Nova. The evolution of the Web: past, present, future. Nova Spivack. 21 dez. 2009. Disponível em: https://bit.ly/3Q2OxNW. Acesso em: 06 ago. 2022.
SZLACHTA JUNIOR, Arnaldo Martin; RAMOS, Márcia Elisa Teté. Narrativas históricas na tecnosfera: a responsabilidade de ensinar História através da internet. In: RODRIGUES JUNIOR, Osvaldo; FRONZA, Marcelo (Orgs.). Ensino de História e Internet: aprendizagens conectadas. São Paulo: Paruna Editora, 2021, p. 13-35.
TRINDADE, Sara Dias. As novas tecnologias ao serviço da complexidade no ensino da História. In: Conferência Internacional de TIC na Educação. Anais... Minho: Universidade de Minho, 2011, p. 1725-1729.
VALERIO, Palmira Mariconi; PINHEIRO, Lena Vania Ribeiro. Da comunicação científica à divulgação. Transinformação, v. 2, n. 20, p. 159-169, maio/ago. 2008.
ZAMBONI, Ernesta; MIRANDA, Sonia Regina; LUCINI, Marizete. O saber histórico escolar e a tarefa educativa na contemporaneidade. In: SILVA, Marcos (Org.). História: que ensino é esse? Campinas: Papirus, 2013, p. 253-276.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rosiane Bechler
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.