Aesthetics and politics in the combat (dite de combat) cinema:
the films of Ousmane Sèmbene between reality and fiction in the competition for memory
DOI:
https://doi.org/10.33871/21750769.2024.19.2.9145Palabras clave:
Cinemas Africanos, História e Memória, Dite de Combat, Estética e PolíticaResumen
Sembène’s cinema is mostly studied from the perspective of his activism and his role as a pioneer of African cinemas. Given the importance and celebration of this filmmaker's centenary in 2023, seeking to work on the audiovisual production of this memorable Senegalese filmmaker, this article approaches the aesthetic aspects in his political way of filming, showing how his politics are structured aesthetically as to Frantz Fanon’s dite de combat, or the awakening of the people through culture. Applying two methodological approaches, filmmakers and their works are taken as objects of study and possibility of theoretical elaboration, through the theory of filmmakers (Penafria, Santos & Piccini, 2015; Graça, Baggio & Penafria, 2020), and also in terms of a discursive analysis as a film study, keeping in mind the importance of going beyond films and artists, as proposed by Robert Stam and Ella Shohat (2006). We explored several films by Sembène: La Noire de... (1966), Emitai (1971), Xala (1975) and Ceddo (1997), aiming to understand the aspects that permeate all the works, not only the regularities, but also the deviations and aesthetic-political specificities of each one.
Descargas
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2024 O Mosaico

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
Os autores detém os direitos autorais, ao licenciar sua produção na Revista O Mosaico/FAP, que está licenciada sob uma licença Creative Commons. Ao enviar o trabalho,e mediante o aceite, o autor cede seus direitos autorais para a publicação na revista. Osleitores podem transferir, imprimir e utilizar os artigos publicados na revista, desde que hajasempre menção explícita ao(s) autor (es) e à Revista O Mosaico/FAP não sendo permitidaqualquer alteração no trabalho original. Ao submeter um artigo à Revista O Mosaico/FAP e após seu aceite para publicação os autores permitem, sem remuneração, passar osseguintes direitos à Revista: os direitos de primeira edição e a autorização para que aequipe editorial repasse, conforme seu julgamento, esse artigo e seus meta dados aosserviços de indexação e referência.