APRENDIZ DE PESQUISADOR: OS DOCUMENTOS REFERENTES À EDUCAÇÃO DO ACERVO DOCUMENTAL DA FAMÍLIA MARCONDES DE OLIVEIRA E SÁ
DOI:
https://doi.org/10.33871/21750769.2014.6.1.309Abstract
Pesquisa documental e bibliográfica, de caráter histórico, sobre Jesuíno Marcondes de Oliveira e Sá e a Instrução Pública na Província do Paraná no período de 1854 a 1889. O projeto se propôs a auxiliar na catalogação de parte do acervo documental da Família Marcondes de Oliveira e Sá (FMOS) depositados na Biblioteca Pública do Paraná (BPP). A bibliografia utilizada nesta pesquisa apoia-se em Barbosa (2014), Marcondes (1926), Miguel (2013), Santos (2007), Neves e Nadai (1980). Como procedimento metodológico, utilizou-se fontes primárias e secundárias. Além disso, parte dos documentos encontrados na BPP foram fotografados com uma câmera digital. Na execução da pesquisa efetuou-se a leitura e organização de 25 documentos referentes à instrução pública e 102 cartas manuscritas.
PALAVRAS-CHAVE: Educação-história-Paraná-séc. XIX; Arquivos pessoais; Jesuíno Marcondes de Oliveira e Sá.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 O Mosaico
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright, when licensing their production in the journal O Mosaico, which is licensed under a Creative Commons license. When submitting the work, and upon acceptance, the author assigns his/her copyright for publication in the journal. Readers can download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always an explicit mention to the author (s) and to the O Mosaico, and no changes to the original work are allowed. When submitting an article to the journal O Mosaico and after accepting it for publication, the authors allow, without remuneration, to pass the following rights to the journal: the first edition rights and the authorization for the editorial team to transfer, according to their judgment, this article and its meta data to indexing and reference services.