DESVIO E REGRA: LINGUAGEM DO DESENHO
DOI:
https://doi.org/10.33871/21750769.2009.1.1.1474Abstract
O artigo reflete sobre o ensino e a prática do desenho a partir de uma pesquisa exploratória, realizada no final da década de 1990, na Faculdade de Artes do Paraná e, também, derelatos sob o ponto de vista do aluno, transformados em diários entre 2003 e 2009. Este trabalho foimotivado pelas discussões sobre o processo criativo e desenho, durante encontros de orientação doPrograma Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC) da FAP. Na seqüência, identificou-se a crítica genética como possibilidade de pesquisa e de contribuição para umacartografia dos processos de criação. O desenho pode ser entendido enquanto processo de criação ede comunicação da arte e, além de ampliar o campo de investigação, sugere uma metalinguagem.
PALAVRAS-CHAVE: ensino e prática de desenho, processo criativo, crítica genética,comunicação
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 O Mosaico
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright, when licensing their production in the journal O Mosaico, which is licensed under a Creative Commons license. When submitting the work, and upon acceptance, the author assigns his/her copyright for publication in the journal. Readers can download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always an explicit mention to the author (s) and to the O Mosaico, and no changes to the original work are allowed. When submitting an article to the journal O Mosaico and after accepting it for publication, the authors allow, without remuneration, to pass the following rights to the journal: the first edition rights and the authorization for the editorial team to transfer, according to their judgment, this article and its meta data to indexing and reference services.