PASSION REHEARSALS

AN ARTISTIC EXPERIMENT IN THE SANTANA SETTLEMENT

Authors

  • Sérgio de Carvalho Universidade de São Paulo https://orcid.org/0000-0002-7857-6144
  • Alana Pereira ASAS/Ponto de Cultura Coletivo Jovem de Formação
  • Euzimar Pereira Ponto de Cultura do Assentamento Santana
  • Eurilene Santos Ponto de Cultura Coletivo Jovem de Formação
  • Carlos Albergaria

DOI:

https://doi.org/10.33871/21750769.2025.21.2.11161

Keywords:

Theater, Agrarian Reform, MST

Abstract

This article analyzes the creative work behind the performance "Ensaios da Paixão" (Passion Rehearsals), staged in the Santana Settlement, Ceará, and linked to the MST (Landless Workers' Movement). The production, a partnership between the theater group ASAS and Companhia do Latão, reworked the popular tradition of the Passion of Christ to discuss contemporary social issues such as inequality, gender, sexuality, and religiosity. The project’s research considered the history of the settlement and its trajectory marked by Liberation Theology, the Ecclesial Base Communities, and rural workers' struggles for dignity and rights. The creative process was characterized by pedagogical collaboration: online and in-person meetings promoted collective research, interviews, document studies, and stage experiments. The process was based on collective practice, mutual learning, and overcoming hierarchies. The premiere, in 2023, mobilized the community, treating the theme of the Passion as a metaphor for popular struggle and resistance to social and religious prejudices, and making use of the imaginative and politicizing potential of theatrical practice.

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Author Biographies

Sérgio de Carvalho, Universidade de São Paulo

Sérgio de Carvalho é dramaturgo e encenador do grupo teatral Companhia do Latão. Entre seus espetáculos estão O Nome do Sujeito (1998), Comédia do Trabalho (2000), Ópera dos Vivos (2010). Entre seus livros estão: O Pão e a Pedra (Temporal, 2019) e O Drama Impossível (Edições Sesc, 2023). É professor titular na Universidade de São Paulo, onde atua no Departamento de Artes Cênicas. Orcid:: https://orcid.org/0000-0002-7857-6144 Lattes: http://lattes.cnpq.br/5925760406571539 E-mail: sergiocarvalho@usp.br

 

Alana Pereira , ASAS/Ponto de Cultura Coletivo Jovem de Formação

Alana Pereira é atriz e coordenadora do Grupo de teatro ASAS e Ponto de Cultura Coletivo Jovem de Formação, administradora, professora especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica. Formada pela I Escola de Teatro da Terra (INCRA/CE, 2013).  Lattes: https://lattes.cnpq.br/4974914926491214 E-mail: lanynem@gmail.com

 

Euzimar Pereira, Ponto de Cultura do Assentamento Santana

Euzimar Pereira é professora dos anos iniciais do ensino fundamental; atriz; arte educadora; com formação em Pedagogia, História, Assistência Social, especializada em Agroecologia e desenvolvimento rural e Educação do Campo. Coordenadora do Ponto de Cultura do Assentamento Santana, desde 2020. Lattes: http://lattes.cnpq.br/8365469528471172 E-mail: euzimarpereira@gmail.com

 

Eurilene Santos, Ponto de Cultura Coletivo Jovem de Formação

Eurilene Santos é teóloga habilitada em Língua Portuguesa; pedagoga; atriz; especialista em Português, Agroecologia e Desenvolvimento Rural, Educação do Campo e em Psicopedagogia Clínica e Institucional. É coordenadora do Ponto de Cultura Coletivo Jovem de Formação, desde 2020.  E-mail: eurilenep@hotmail.com

 

Carlos Albergaria

Carlos Albergaria é ator, formado em Licenciatura Arte-Teatro pela UNESP. Atua na Companhia do Latão desde 2019. Participou dos espetáculos Lugar Nenhum (2020), Experimento H (2023), A Banda Épica na Noite das Gerais (2025), O Mundo Está Cheio de Nós (2019), entre outros. Email: avatarcarlos@gmail.com

Published

2025-12-01

How to Cite

Carvalho, S. de, Pereira , A., Pereira, E., Santos, E., & Albergaria, C. (2025). PASSION REHEARSALS: AN ARTISTIC EXPERIMENT IN THE SANTANA SETTLEMENT. O Mosaico, 21(2), 1–28. https://doi.org/10.33871/21750769.2025.21.2.11161

Issue

Section

Dossiê Arte, Cultura e Reforma Agrária Popular