Variações híbridas no cinema documentário

Authors

  • Lucas Soares de Souza Universidade Estadual do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.33871/21750769.2023.17.2.8194

Keywords:

Documentário, ficção, hibridização, sentido discursivo

Abstract

Although often assumed to be polar opposites, documentary and fiction are in fact theoretically and practically intermeshed, just as history and fiction, also conventually seen as opposites, are symbiotically connected. Historian Hayden White argued in Metahistory that the myth/history distinction was arbitrary and of recent invention. In words that apply to film as well as to writing, White pointed out that it matters little whether the world that is conveyed to the reader/spectator is conceived to be real or imagined; the manner of making discursive sense of it through tropes and emplotment is identical (WHITE, 1973). In this article, we will examine the ways that the hybridization of documentary and fiction has been mobilized as a radical aesthetic resource.

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Author Biography

Lucas Soares de Souza, Universidade Estadual do Paraná

É doutorando em Comunicação e Linguagens, pela Universidade Tuiuti do Paraná. Vinculado à Linha de Pesquisa Estudos do Cinema e Audiovisual. Bolsista CAPES-PROSUP. Participante do Grupo de Pesquisa TELAS: cinema, televisão, streaming e experiência estética. Mestre em Cinema e Artes do Vídeo pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR). Foi membro do grupo de pesquisa EIKON - Imagem e Experiência Estética (UNESPAR / PPG-CINEAV / CNPq). Licenciado em Artes Visuais pelo Centro Universitário Claretiano. Bacharel em Estética e Teoria do Teatro, pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Email: lucassouza@edu.unirio.br. Lattes: http://lattes.cnpq.br/9209995112029617

Published

2023-12-20

How to Cite

de Souza, L. S. (2023). Variações híbridas no cinema documentário. O Mosaico, 17(2), 338–358. https://doi.org/10.33871/21750769.2023.17.2.8194