Adaptation in videoclip as a narrative challenge within the moving image

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/21750769.2022.15.1.6857

Keywords:

Videoclip, Narrativity, Adaptation, Directing, Khalil Joseph

Abstract

Due to its eminently polyphonic and multimedia nature, the videoclip has been the testing ground for reconfigurations that position it as one of the most challenging formats for study within the field of moving images. From a theoretical point of view, in line with the theories of adaptation and textuality by Bruhn (2013), Bryant (2013), and Elliot (2020), in this article, we intend to address the possibilities of blurring the boundaries between videoclip, short-film, video art and installation, based on the study of the work of some contemporary videoclip directors, among which we highlight Khalil Joseph. We intend to not only approach the videoclip as a phenomenon integrated into an overall process of transmediation, which accentuates the modes of narrative disruption of this format but also to understand how the works under analysis expand the concept of adaptation. This expansion encompasses not only moving image genres as it also contributes to the ongoing changes in contemporary understanding of history and culture towards inclusion and racial plurality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Carvalho, Universidade da Maia

Nascida em 1970, no Porto, Portugal, Ana Carvalho é Mestre em Interactive Art and Design pela Falmouth UNiversity (2004) e Doutora em Comunicação em Plataformas Digitais pela Universidade do Porto (2014). É professora auxiliar na Universidade da Maia e investigadora no CIAC (Centro de Investigação em Artes e Comunicação). Tem várias publicações nos campos do audiovisual e da performance, incluindo "Highlighting process - documents and presence in audiovisual performance", publicado na revista Significação Revista de Cultura Audiovisual. V. 46 N. 52 (2019) e "A relação entre objeto e performance entendida como ecossistema – a partir dos exemplos de Gustav Metzger e Fernando Velasquez", publicado no livro Práticas de Arquivo em Artes Performativas, pela Universidade de Coimbra. Atualmente é membro da equipa do projeto CyPet - Desenvolvimento de um modelo pedagógico novo para o ensino de ciberperformance no ensino superior (FCT).

Célia Vieira, Maia University

Nascida em 1970, no Porto, Portugal, Célia Vieira é Mestre em História da Cultura (1996) e Doutora em Literatura Comparada pela Universidade do Porto (2004). É professora associada na Universidade da Maia e investigadora no CIAC (Centro de Investigação em Artes e Comunicação). Tem várias publicações nos campos da literatura comparada, humanidades digitais e estudos de intermedialidade, incluindo Inter Media. Littérature, Cinéma, Intermédialité (org) (Éditions L'Harmattan 2011) ou Dictionnaire des Naturalismes (colab.) (Honoré Champion éd. 2017). Atualmente é membro da equipa de projetos do ITEM-CNRS "Projet Naturalisme-Monde" e "Scéna", bem como do projeto CyPet - Desenvolvimento de um modelo pedagógico novo para o ensino de ciberperformance no ensino superior (FCT).

Published

2022-12-15

How to Cite

Carvalho, A., & Vieira, C. (2022). Adaptation in videoclip as a narrative challenge within the moving image. O Mosaico, 15(1), 243–255. https://doi.org/10.33871/21750769.2022.15.1.6857

Issue

Section

SEÇÃO – ARTIGOS OUTROS TEMAS