ROTAS DO ÔNIBUS 174: UMA ANÁLISE SOBRE A REPRESENTAÇÃO FICCIONAL E NÃO FICCIONAL DA TRAGÉDIA CARIOCA
DOI:
https://doi.org/10.33871/21750769.2014.6.1.317Abstract
Repousa sobre o cinema documentário uma consciência de que o gênero representa a verdade dos fatos. Mas como essa afirmação seria possível, quando o próprio conceito de verdade se apresenta de forma tão complexa em nossa humanidade? Se o cinema documentário representa a verdade, o que representa o cinema ficcional? Nesse sentido, a teoria versada por Noël Carroll, de asserção pressuposta, parece fundamentar a ótica do ponto de vista na construção audiovisual, independentemente da forma e ou gênero escolhido. Partimos desse ponto inicial para realizar uma análise entre Ônibus 174, de José Padilha, e Última Parada 174, de Bruno Barreto: duas produções que contam a mesma história, mas sob diferentes formas.
PALAVRAS-CHAVE: Cinema; Documentário; Ficção; Representação; Noël Carroll.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 O Mosaico

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright, when licensing their production in the journal O Mosaico, which is licensed under a Creative Commons license. When submitting the work, and upon acceptance, the author assigns his/her copyright for publication in the journal. Readers can download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always an explicit mention to the author (s) and to the O Mosaico, and no changes to the original work are allowed. When submitting an article to the journal O Mosaico and after accepting it for publication, the authors allow, without remuneration, to pass the following rights to the journal: the first edition rights and the authorization for the editorial team to transfer, according to their judgment, this article and its meta data to indexing and reference services.