SOCIAL REPRESENTATIONS OF PERFORMING ARTS STUDENTS ABOUT ART TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/21750769.2025.20.01.8248

Keywords:

Docência; Linguagens Artísticas; Formação Inicial; Representações Sociais.

Abstract

In Brazil, the teacher trained in Performing Arts - degree in Theater, when entering the classroom, needs to exercise polyvalence. That is, they must teach not only contents of their training, but also Visual Arts, Music and Dance. In view of this, the present study aimed to analyze the social representations of students in the third and fourth year of the undergraduate course in Performing Arts about teaching performance in Art. The study included 10 students from the Performing Arts course - degree in Theater at a public university in Paraná. The research adopted a qualitative approach. For data collection, we used a sociodemographic questionnaire to profile the participants and also a semi-structured interview script. Data analysis indicates that academics are aware of the confrontations that await them as future teachers in the basic education network, whether private or public; and, part of the interviewees prepare for the multipurpose performance. There is also a need for more in-depth studies that address possible training difficulties, given that the academic is trained in a specialty and is faced with a work reality that requires integration between the artistic languages that involve the Visual Arts, theater, Dance and Music. It is also necessary to create spaces that promote discussions about the formation of the Art teacher, the issues that involve artistic languages and pedagogical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tayene Elize Mação, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Mestra em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente da rede privada de ensino no município de Maringá-PR. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS). Orcid: https://orcid.org/0000-0002-9940-6275. Lattes: http://lattes.cnpq.br/4776701706067796. E-mail: tayene.elize@hotmail.com

Solange Franci Raimundo Yaegashi, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS). Orcid: https://orcid.org/0000-0002-7666-7253. Lattes: http://lattes.cnpq.br/5273356754482937. E-mail: solangefry@gmail.com

Luanna Freitas Johnson, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente na Universidade Federal de Rondônia (UNIR). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS).  Orcid: https://orcid.org/0000-0002-1985-7800. Lattes: http://lattes.cnpq.br/1359462097029959. E-mail: luannajohnson@unir.br

Sharmilla Tassiana de Souza, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Atua como professora no município de Maringá-PR. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS). Orcid: https://orcid.org/0000-0002-9832-4745. Lattes: http://lattes.cnpq.br/3339103714613211. E-mail: sharmilla.tsouza@gmail.com

 

Kalyandra Khadyne Imai Gonçalves, Universidade Estadual de Maringá - UEM

[1] Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Atua como professora no município de Maringá-PR. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS). Orcid: https://orcid.org/0000-0002-2022-5923. Lattes: http://lattes.cnpq.br/8313539183055486. E-mail:  kalyandradoy@gmail.com

Published

2025-07-04

How to Cite

Mação, T. E., Yaegashi, S. F. R., Johnson, L. F., Souza, S. T. de, & Gonçalves, K. K. I. (2025). SOCIAL REPRESENTATIONS OF PERFORMING ARTS STUDENTS ABOUT ART TEACHING. O Mosaico, 20(01), 1–17. https://doi.org/10.33871/21750769.2025.20.01.8248