TRACES AND SKETCHES IN THE FORMATION OF THE QUEER TEACHER-ARTIST: THE THEATER INTERNSHIP AS A FIELD OF RESEARCH

o estágio em teatro como campo de pesquisa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/21750769.2025.20.01.10481

Keywords:

Theater Pedagogy, Theater Internship, Teacher-Artist, Queer, Unmasking

Abstract

This research/drawing presented part of the biography of the author, a theater teacher in training at the time. The presence of a queer body in public schools during the supervised internships of the degree in Theater brought vectors of dialog and theatrical practice that addressed the theme of gender and sexuality. From then on, the research presented reflective analyses on the training of teachers who recognized themselves as artists in the process and, in the encounter with Queer theory, empowered themselves to combat self-censorship, fears and questions in their pedagogical practices within the school space. The study showed that the presence of a queer body in school, as well as being a political act, presents the possibility of dialog with diversity in the construction of knowledge conveyed by society, understanding that the school curriculum should work on a list of gender/sexuality practices in order to build a diverse and plural society, free from intolerance and prejudice. It was concluded that the theory helped the teacher during classroom processes, respecting individuality and diversity, and combating any kind of self-censorship that the Queer-Artist-Teacher might experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ricardo Carvalho de Figueiredo, Universidade Federal de Minas Gerais

Professor Associado da Universidade Federal de Minas Gerais (curso de Graduação em Teatro e Pós-Graduação em Artes/UFMG). É licenciado em Artes Cênicas, pela Universidade Federal de Ouro Preto, Mestre (2007) e Doutor (2014) em Artes, pela Universidade Federal de Minas Gerais. Trabalha na formação de professores de Teatro para a educação básica e atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores de teatro, aprendizagem no campo das artes cênicas, teatro e paz, gênero e diversidade. Lattes: http://lattes.cnpq.br/9728770669406605 ORCID: 0000-0001-7106-3592 E-mail: ricaredo@yahoo.com.br  

 

 

Manoel Teixeira Senra, Universidade Federal de Minas Gerais

É professor, ator, diretor e desenhista. Licenciado em Teatro com formação complementar em Gênero e Sexualidade e, atualmente, aluno do Teatro Universitário (T.U./EBAP) - ambos pela Universidade Federal de Minas Gerais. Realizou durante a graduação estágios supervisionados em Arte dentro da rede pública de Belo Horizonte e em Cláudio/MG. Participou de espetáculos teatrais através do Projeto de Teatro EM(CENA), em Cláudio (2015-2018) É mestrando em Artes pela UFMG. Lattes: http://lattes.cnpq.br/8230266895477777 ORCID: https://orcid.org/0009-0009-3750-2876 E-mail: manoel07@hotmail.com.br ), em Cláudio (2015-2018).

Published

2025-07-04

How to Cite

Figueiredo, R. C. de, & Senra, M. T. (2025). TRACES AND SKETCHES IN THE FORMATION OF THE QUEER TEACHER-ARTIST: THE THEATER INTERNSHIP AS A FIELD OF RESEARCH: o estágio em teatro como campo de pesquisa. O Mosaico, 20(01), 1–23. https://doi.org/10.33871/21750769.2025.20.01.10481

Issue

Section

Dossiê Estágios Supervisionados em Artes: práticas, adversidades e formação docente