TEACHING SPACE GEOMETRY WITH AUGMENTED REALITY: CONTRIBUTIONS OF A LESSON STUDY

contribuições de um Estudo de Aula

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.29.100-118

Abstract

The aim of this text is to explain understandings of mathematics teachers who experience Spatial Geometry teaching practices with Augmented Reality in the context of a lesson study. It is a discussion made from a clipping of research data in which the constitution of mathematical knowledge, of the teacher and the student, with Augmented Reality is investigated. For the analysis of the possibilities of teaching with Augmented Reality, a group was constituted with five mathematics teachers from the São Paulo state public education network. In this group, meetings were held to carry out the stages of the lesson study. In the experience highlighted in the text, part of what was experienced in the planning, implementation and discussion of a Spatial Geometry class for students in the 9th grade of elementary school is presented. The attitude assumed in conducting the actions and analyzing the data is qualitative-phenomenological. In the results, the aspects evidenced by the teachers point out difficulties and learning of the students, ways of, with Augmented Reality, favoring the visualization of the constructions exploring possibilities to advance in the studies of Spatial Geometry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Cordeiro Batista, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Graduada em Licenciatura em Matemática (2015) pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP/Campus de Guaratinguetá. Possui mestrado (2017) e doutorado (2021) em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP/Campus de Rio Claro. Atualmente é pós-doutoranda na UNESP/Campus de Guaratinguetá, bolsista de Pós-Doutorado Junior do CNPq.

Rosa Monteiro Paulo, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Possui graduação em Ciências com Habilitação Plena em Matemática pela Universidade de Mogi das Cruzes (UMC - 1984). Possui mestrado (2001) e doutorado (2006) em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP, campus de Rio Claro. Atualmente é professora e orientadora do Programa de Pós-graduação em Educação Matemática do Instituto de Geociências e Ciências Exatas de Rio Claro. Professora do Departamento de Matemática da Faculdade de Engenharia e Ciências de Guaratinguetá, UNESP.

Natália Pedroso Lemes Eufrasio, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Graduanda em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual Paulista - UNESP/Campus de Guaratinguetá.

References

AZUMA, R. et al. Recent advances in augmented reality. Computer graphics and applications. IEEE Computer Graphics and Applications, v. 21, n. 6, 2001.

BATISTA, C. C. Perceber-se professor de matemática com tecnologia no movimento de forma/ação. 2021. 258f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) — Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Rio Claro, 2021.

BEZERRA, R. C.; MORELATTI, M. R. M. A construção da identidade profissional do professor que ensina Matemática no contexto da Lesson Study. In: RICHIT, A.; PONTE, J. P.; GÓMEZ, E. S. (Orgs.). Estudos de Aula na Formação Inicial e Continuada de Professores. São Paulo: Livraria da Física, 2022, p. 25-52.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Pesquisa qualitativa e pesquisa qualitativa segundo a abordagem fenomenológica. In: BORBA, Marcelo de Carvalho; ARAÚJO, Jussara de Loiola. (Org.). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2020, p. 107-119.

BICUDO, M. A. V. O Professor de matemática nas escolas de 1º e 2º graus. In: BICUDO, M.A.V. (Org.). Educação Matemática. São Paulo: Moraes, 1987, p. 45-57.

BULLA, F. D; ROSA, M. O design de tarefas-matemáticas-com-realidade-aumentada: uma autorreflexão sobre o processo. Acta Scientiae, Canoas, v. 19, n. 2, p. 296-319, 2017. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/217826 Acesso em: 30 ago. 2023.

CAMINHA, I. O. A cegueira da visão segundo Merleau-Ponty. Revista Estudos Filosóficos, São João del-Rei, n. 13, p. 63-72, 2014. Disponível em: https://www.ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/revistaestudosfilosoficos/art5%20rev13.pdf Acesso em: 30 ago. 2023.

DETONI, A. R. Investigações acerca do Espaço como modo da Existência e da Geometria que ocorre no Pré-Reflexivo. Rio Claro, 2000. 276 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, UNESP, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, 2000.

DETONI, A. R. Um perpasse sobre a filosofia do movimento. In: BICUDO, M. A. V.; PINHEIRO, J. M. L. (org.). Corpo-vivente e a constituição de conhecimento matemático. São Paulo: Livraria da Física, 2023, p. 83-105.

FERREIRA, H. S. O uso de software e seu impacto no tipo de resolução de exercícios de geometria. 2018. 66 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Unidade Acadêmica Especial de Ciências Exatas e Tecnológicas, Universidade Federal de Goiás, Jataí, 2018.

HUMMES, V.; BREDA, A.; FONT, V. Critérios de adequação didática implícitos na reflexão de professores quando planejam, implementam e redesenham uma aula em uma experiência de Lesson Study. In: RICHIT, A.; PONTE, J. P.; GÓMEZ, E. S. (Orgs.). Estudos de Aula na Formação Inicial e Continuada de Professores. São Paulo: Livraria da Física, 2022, p. 53-88.

LEWIS, C., PERRY, R. R. Lesson Study with Mathematical Resources: A Sustainable Model for Locally-led Teacher Professional Learning. Mathematics Teacher Education and Development, v. 16, n. 1, p. 22-42, 2014. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1046670. Acesso em: 30 ago. 2023.

LEWIS, C et al. Improving Teaching Does Improve Teachers: Evidence from Lesson Study. Journal of Teacher Education, v. 63, n. 5, p. 368-375, 2012.

LOPES, L. M. D. et al. Inovações educacionais com o uso de Realidade Aumentada: uma revisão sistemática. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 35, p. 1-33, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/D8BG7VqVDPmYk3d5xmCJJyF/ Acesso em: 30 ago. 2023.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da Percepção. Tradução de Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 5 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2018.

QUARESMA, M.; PONTE, J. P. Estudos de aula na formação inicial de professores de Matemática. In: RICHIT, A.; PONTE, J. P.; GÓMEZ, E. S. (Orgs.). Estudos de Aula na Formação Inicial e Continuada de Professores. São Paulo: Livraria da Física, 2022, p. 337-362.

RICHIT, A.; PONTE, J. P.; GÓMEZ, E. S. Apresentação: Estudos de aula na formação inicial e continuada de professores. In: RICHIT, A.; PONTE, J. P.; GÓMEZ, E. S. (Orgs.). Estudos de Aula na Formação Inicial e Continuada de Professores. São Paulo: Livraria da Física, 2022, p. 11-23.

RICHIT, A.; PONTE, J. P. Conhecimentos Profissionais evidenciados em Estudos de Aula na perspectiva de Professores Participantes. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, p. 1-29. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/FDGkVgwypHb4VX53m9nGWfw/?lang=pt Acesso em: 30 ago. 2022.

RICHIT, A.; PONTE, J. P.; TOMKELSKI, M. L. Estudos de aula na formação de professores de matemática do ensino médio. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 100, n. 254, p. 54-81, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/YR6KZj98VjKR9VmWPtWFjXr/?lang=pt. Acesso em: 30 ago. 2023.

SCHUSTER, P. E. S; ROSA, M. Realidade Aumentada e a Cyberformação de uma Professora de Matemática: Pontos Críticos de Funções de Duas Variáveis. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática - JIEEM. v.14, n.2, p. 130-141, 2021. Disponível em: https://jieem.pgsskroton.com.br/article/view/9128 Acesso em: 30 ago. 2023.

SEDUC-SP-Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. Matrizes de referência para a avaliação SARESP: documento básico. Secretaria da Educação: São Paulo, 2009. Disponível em: https://saresp.fde.sp.gov.br/Arquivos/MatrizReferencia_2019.pdf. Acesso em 30 ago. 2023.

STEIN, E. A caminho de uma fundamentação pós-metafísica. Coleção Filosofia, v. 57. Rio Grande do Sul: Editora Edipucrs, 1997.

TORI, R.; HOUNSELL, M. da S. (Org.). Introdução a Realidade Virtual e Aumentada. 3. ed. Porto Alegre: Editora SBC, 2020.

UTIMURA, G. Z. Um Panorama Teórico sobre Lesson Study (Estudo de Aula). In: CURI, E.; NASCIMENTO, J. C. P; VECE, J. P. (Orgs.). Grupos Colaborativos e Lesson Study: contribuições para a melhoria do ensino de matemática e desenvolvimento profissional de professores. São Paulo: Alexa Cultural, 2018, p. 49-65.

Published

2023-12-19

How to Cite

Cordeiro Batista, C., Monteiro Paulo, R., & Pedroso Lemes Eufrasio, N. (2023). TEACHING SPACE GEOMETRY WITH AUGMENTED REALITY: CONTRIBUTIONS OF A LESSON STUDY : contribuições de um Estudo de Aula. Revista Paranaense De Educação Matemática, 12(29), 100–118. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.29.100-118