A QUEM INTERESSAM MINHAS MEMÓRIAS DANÇADAS NA ESCOLA?

Authors

  • Eder Fernando Nascimento Colégio Estadual do Paraná - SEED

DOI:

https://doi.org/10.33871/19805071.2023.28.1.7385

Keywords:

Dança educação; narrativas biográficas; experiência; processo de formação

Abstract

This article seeks to reflect on an autobiography perspective and life narratives as processes of formation and self-identification. For that, I start from my own narratives to approach dance in the public school of basic education and mainly in how my trajectories in the educational environment - from student to teacher - contributed to my conceptions of art, dance and education, transforming me, today, into an artist teacher. The objective of these reflections is to explore how life narratives can contribute not only as a record of lived experiences, but also as a process of self-recognition and identification of the past as a builder of present and future experiences, especially with regard to conducts in dance teaching and in the construction of spaces for art and culture within the educational environment. As a theoretical reference, dance is evidenced by the contributions of Marques (2010) and Onuki (2010), the concepts of experiences are based on the contributions of Dewey (2010) and Larrosa (2019); Life History, Teaching Knowledge and Training in Tardif (2010), Nóvoa (2022, 2003,2019) and Cavaco (2015) and Biographical Narratives in Delory - Momberger (2011, 2006, 2021) In this way, I propose with this work a pause and a reflection on oneself (and in my case, on myself) and in my art-dance-teaching and how relationships of affection and overcoming barriers contribute to the construction of a more humane educational environment.


keywords: Dance education; biographical narratives; experience; training process

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eder Fernando Nascimento, Colégio Estadual do Paraná - SEED

PhD student in Education at the Pontifical Catholic University of Paraná - PUC; Dance Artist; Licensed and Bachelor in Dance by Unespar; effective professor of Art at the Secretary of Education of Paraná and Artistic Director of DANCEP - Contemporary Dance Group of Col. Est. from Paraná.

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Pesquisa (auto)biográfica – tempo, memória e narrativas. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. A aventura (auto)biográfica – teoria e empiria. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.

BAMBIRRA, Wanda. Dançar e sonhar: a didática do Ballet infantil. Belo Horizonte: I. Arte, 1993.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, DF: MEC, 1997.

. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC. 2018.

Curso de Balé - Royal Academy of Dancing. 2º ed. São Paulo: Martins Fontes. 1988.

CAVACO, Carmen de Jesus Dores. Formação de educadores numa perspectiva de construção do saber - contributos da abordagem biográfica. Cadernos CEDES [online]. 2015, v. 35, n. 95 [Acessado em 09 de agosto de 2022] , pp. 75-89. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/CC0101-32622015146876>. Epub Jan-Abr 2015. ISSN 0101-3262. https://doi.org/10.1590/CC0101-32622015146876.

DELORY-MOMBERGER,C. Da condição à sociedade biográfica. Educar em Revista, Curitiba, v.37, 77147, 2021. Disponível em https://www.scielo.br/j/er/a/5p834hfdB9WTpkgJFt7DmMn/?lang=pt Acessado em 26 jul. 2022.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 359-371, maio/ago, 2006.

_____________. A condição biográfica: ensaios sobre a narrativa de si na modernidade avançada. Tradução de Carlos Galvão Braga, Maria da Conceição Passeggi e Nelson Patriota. Natal: EDUFRN, 2011.

DEWEY, John. Arte como Experiência; Trad. Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

LABAN, Rudolf. Domínio do Movimento. São Paulo: Summus, 1978.

LARROSA, Jorge. Tremores: Escritos sobre experiência; Tradução Cristina Antunes, João Wanderley Geraldo. 1º ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

MARQUES, Isabel. Linguagem da dança: arte e ensino. 1º ed. São Paulo: Digitexto, 2010.

NÓVOA. Antônio. Novas disposições dos professores: A escola como lugar da formação. 2003. Disponível em http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/1/21205-ce.pdf. Acesso em 04 de agosto de 2022.

NÓVOA, A. (2019). Professores e sua formação em tempos de metamorfose escolar. Educação & Realidade, 44 (3), 1–14. Acesso em 10 de agosto de 2022. https://www.scielo.br/j/edreal/a/DfM3JL685vPJryp4BSqyPZt/?format=pdf&lang=pt

NÓVOA, ANTÓNIO. Formação De Professores E Profissão Docente. 1o Congresso Nacional da Formação Contínua de Professores (Formação Contínua de Professores: Realidades e Perspectivas. Aveiro: Universidade de Aveiro, 1991).

ONUKI, G. M. Metodologia do ensino da dança. In: ZAGONEL, B. (Org.). Metodologia do ensino de arte. Curitiba: IBPEX, 2011.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Arte: ensino médio. Curitiba: SEED, 2006.

. Secretaria de Estado de Educação. Diretrizes curriculares da educação básica do estado do Paraná. Curitiba: SEED, 2008.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

Published

2023-06-30

How to Cite

NASCIMENTO, E. F. A QUEM INTERESSAM MINHAS MEMÓRIAS DANÇADAS NA ESCOLA?. Revista Cientí­fica/FAP, Curitiba, v. 28, n. 1, p. 131–157, 2023. DOI: 10.33871/19805071.2023.28.1.7385. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/revistacientifica/article/view/7385. Acesso em: 17 may. 2024.