CORPOS-TERRITÓRIOS EM MUSEUS – ESPAÇO DE CRIAÇÃO/EDUCAÇÃO

Authors

  • Nathália Teodósio Vieira FUNDAJ/UFRPE
  • Ana Paula Abrahamian de Souza Universidade Federal Rural de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.33871/19805071.2023.28.1.7338

Keywords:

Body-territory, Museums, Art/Education, Narratives

Abstract

This article presents part of the narratives developed in the master's research that aimed, through the contribution of four former interns from the educational sector of the Museu de Arte Moderna Aloisio Magalhães - Mamam, to understand how Art/Education in a museum space is crossed by experiences and memories , builds knowledge. The discussion of this study also proposed to observe how the museum is defined along with the internal dynamics of knowledge construction; how the processes of (self)reflection and knowledge occur in the museum, based on the experiences of the subjects; and reflect on how the educational sector, in its planning, dialogued with the experiences of the subjects. Throughout the notion of body-territory, by Eduardo Oliveira Miranda (2020), in this article we provoke ourselves to reflect about how memories, histories, identities and knowledge are transformed into aesthetic/artistic processes, and how museums dialogue with the bodies that occupy this space and these productions, understanding that these art-producing bodies have educating powers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nathália Teodósio Vieira, FUNDAJ/UFRPE

Nathália Vieira, possui graduação em Artes Visuais - UNIAESO, especialização em Educação e Ludicidade - Faculdade Frassinetti do Recife, e é mestra em Educação, Culturas e Identidades (PPGECI - UFRPE/FUNDAJ).
Atua na área de arte/educação desde 2013, executando pesquisas, formações, oficinas e debates, em diversos espaços culturais. Atualmente é Coordenadora de Arte/Educação do Museu de Arte Moderna Aloisio Magalhães – MAMAM.

References

BARBOSA, Ana Mae. A arte-educação precisa dos artistas. In: Arte-educação: conflitos e acertos. São Paulo: Editora Max Limonad Ltda., 1985.

CHAGAS, Mário de Souza. Museus de ciência: assim é, se lhes parece. Caderno do Museu da Vida. O formal e o não formal na dimensão educativa dos museus - 2001/2002, Rio de Janeiro: Museu da Vida e Museu de Astronomia e Ciências Afins, 2002, pp. 48-56.

CHAGAS, Mário de Souza. Museus e patrimônios: por uma poética e uma política decolonial. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, n.35, p. 121-137, 2017. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/uploads/publicacao/revpat_35.pdf

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio: Apicuri, 2016.

LARROSA, Jorge. Tecnologias do eu e educação, IN: T. T. SILVA (org.). O sujeito da educação: Estudos Foucaultianos, Petrópolis: Vozes, 2008.

MIRANDA, Eduardo Oliveira. Corpo-território & educação decolonial: proposições afro-brasileiras na invenção da docência. Salvador: EDUFBA, 2020. Disponível em: http://proex.uefs.br/arquivos/File/EBOOKcorpoterritorioeducacaodecolonialrepositorio. pdf

PEDROSA, Mário. Crescimento e criação. In: ARANTES, Otília (ed.). Mário Pedrosa: forma e percepção estética. São Paulo: Edusp, 1996.

TOLENTINO, A. B. Museologia social: apontamentos históricos e conceiturais. Cadernos de Sociomuseologia. Ed v.52 n.8, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.36572/csm.2016.vol52.02

VIEIRA, Nathália Teodósio. Caminhar entre pontes – Museus e Arte/Educação: Transpassar em Experiências. Orientadora: Ana Paula Abrahamian de Souza. 2022. 112 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Culturas e Identidades) – Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2022.

Published

2023-06-30

How to Cite

TEODÓSIO VIEIRA, N.; ABRAHAMIAN DE SOUZA, A. P. CORPOS-TERRITÓRIOS EM MUSEUS – ESPAÇO DE CRIAÇÃO/EDUCAÇÃO. Revista Cientí­fica/FAP, Curitiba, v. 28, n. 1, p. 392–408, 2023. DOI: 10.33871/19805071.2023.28.1.7338. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/revistacientifica/article/view/7338. Acesso em: 17 may. 2024.