Popular education and school groups in Catalão: mishaps and incongruences (1923-1959)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2023.15.36.196-210

Keywords:

Popular education, Sources, School groups, History of Education

Abstract

The study approaches the demand for popular education in the school groups in Catalão, State of Goiás, during the creation of these institutions in the 20th century. It considers the intersection of the progress, development and productive modernization discourses, motivated by the arrival of the railroad in the region, opposing the late installation process of the first school groups. Subsidized by a documental and bibliographic base, based on historical and political sources about school institutions destined to popular education. In the analytical interpretative exercise, some incongruities are evident in the discourses around the development advocated in the municipality, disconnected from the equipping of elementary education by the State. It reinforces the pertinence of new looks about the education object, in order to understand the instituted processes, questioning discourses that sedimented visions around issues that hide old problems, depending on the installation of school groups with capacity to absorb the demands of the growing population.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Edmar César. Estrada de ferro de Goyaz: as fitas de aço da integração. Araguari: Minas Editora, 2020.

BARRA, Valdeniza Maria Lopes da (Org.). Estudos de história da educação de Goiás (1830-1930). Goiânia: Editora da PUC Goiás, 2011.

BARROS, Aparecida Maria Almeida. No altar e na sala de aula: catequese e educação franciscanas no sudeste goiano. 465f. Doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. São Carlos, 2010.

BRETAS, Genesco Ferreira. História da instrução pública em Goiás. Goiânia: CEGRAF/UFG, 1991.

CAMPOS, Francisco Itami. A política tradicional: 1930 a 1960. In: SOUZA, Dalva Borges de (Org.). Goiás: sociedade e estado. Goiânia: Cânone Editorial, 2009, p. 11-48.

CERTEAU, Michel de. A escrita da história. Rio de Janeiro: Forense, 2020.

CHAUL, Nasr Nagib Fayad. Caminhos de Goiás: da construção da decadência aos limites da modernidade. Goiânia: Editora UFG, 2010.

CONGRESSO Brasileiro de Educação. Anais... Rio de Janeiro: Serviço Gráfico do IBGE, 1944.

FONSECA, Cleider Antônio da. Negros nos grupos escolares em Catalão/GO (1923-1971). 196f. Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Goiás. Catalão, 2018.

GOMEZ, Luis Palacin; CHAUL, Nasr Fayad; BARBOSA, Juarez Costa. História política de Catalão. Goiânia: Ed. UFG, 1994.

IBGE. Censo Demográfico de 1920: Estado de Goiás. Rio de Janeiro: Serviço Gráfico do IBGE, 1920.

MONARCHA, Carlos. A instrução pública nas vozes dos portadores de futuros: (Brasil séculos XIX e XX). Uberlândia: EDUFU, 2016.

NUNES, Clarice; CARVALHO, Marta Maria Chagas. Historiografia da educação e fontes. Cadernos ANPED, n. 5, p. 7-64, 1993.

PINSKY, Carla Bassanezi; LUCA, Tania Regina de (Orgs.). O historiador e suas fontes. São Paulo: Contexto, 2020, p. 61-91.

SEGAWA, Hugo. São Paulo, veios e fluxos: 1872-1954. In: PORTA, Paula (Org.). História da cidade São Paulo: a cidade na primeira metade do século XX – 1890-1954. São Paulo: Paz e Terra, 2004, p. 341-385.

SOUZA, Rosa Fátima de. Templos de civilização: a implantação da escola primária graduada no Estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: Editora da UNESP, 1998.

Published

2023-10-09