Ensino da hanseníase nas faculdades de medicina de um estado com baixa endemicidade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2025.23.1.8508

Abstract

Leprosy is still a public health problem in Brazil. Considering the epidemiological situation of the late diagnosis of the disease in Santa Catarina, the objective was to evaluate the teaching of leprosy in medical universities and its relationship with the reference centers for the disease. Iramuteq software and thematic content analysis conducted a qualitative, exploratory-descriptive study. A total of 119 medical students took part in the study. The similarity analysis revealed that the word "believe" is correlated with the need for knowledge about leprosy. Specificity analysis showed a difference in the responses of medical students from universities with and without leprosy reference centers, with the former focusing on diagnosis and the latter on lack of contact and experience. The thematic content analysis revealed two categories and five subcategories: category 1 contains subcategory 1 (Lack of experience and contact with leprosy), subcategory 2 (Justification for lack of knowledge in the area), subcategory 3 (Lack of notified cases), and Subcategory 4 (Lack of training during graduation). Category 2 presents subcategory 5 (The importance of training in leprosy). The study concluded that there is a need for continuous leprosy teaching in medical schools, especially in low-endemic areas. The study reveals deficiencies in the training of medical students in Santa Catarina. This can contribute to low detection and late diagnosis of leprosy, resulting in high rates of physical disability.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno Vitiritti Ferreira Zanardo, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe - UNIARP

Médico Infectologista, formado na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul e Residência Médica pelo Hospital Nereu Ramos (SC). Desenvolveu pesquisas sobre "Parentalidade e Filhos com Deficiência" e "Homofobia na área da saúde", sendo bolsista do CNPq nestas pesquisas. Tem experiência na área de diversidade sexual, pais de crianças com deficiência e saúde pública com ênfase em DST/Aids, após a Residência Médica iniciou sua atuação na área da Hansenologia.

Pedro Paulo Baruffi, Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da PUCPR na linha de pesquisa História e Políticas da Educação, professor de filosofia e História no ensino médio da rede pública estadual de Santa Catarina. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Desenvolvimento e Sociedade da Universidade Alto Vale do Rio do Peixe. Bolsista Capes.

Romilda Teodora Ens, Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná (1971), graduação em Direito pela Universidade Federal do Paraná (1974), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (1981) e doutorado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2006). Pós doutoramento pela Universidade do Porto (2018).

Published

2025-04-25