Teaching unionism under discussion: contributions from Gramscian thought

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2025.23.2.10120

Abstract

Teacher unionism has its origins in the struggle for public education, which permeates the Federal Constitution (1988) and the Education Guidelines and Bases Law (LDB) of 1996. In view of this, the objective of the text is to establish a relationship between the concept teaching union in Gramsci's view and its relationship with the class struggle. The methodology used is anchored in historical-dialectical materialism. Even before the existence of unions, teachers were already organizing themselves into associations, creating agendas to combat capital. For Gramsci, the existence of unions was a duality, because at the same time that these institutions were supposed to guide the counter-hegemonic dispute between capital and labor, they were often bureaucratic and ended up moving away from their purpose, which was social transformation. Despite this criticism, Gramsci recognizes unions as tools that seek to alleviate the disadvantages of capital vis-à-vis the working class.

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Author Biography

Viviana Patricia Kozlowski Lucyk, UNESPAR

Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná - UNICENTRO (2019); Especialização em Metodologia do Ensino de Filosofia e Sociologia pela Faculdade São Braz (2017); Especialização em Educação Especial e Inclusiva pela Faculdade São Braz (2021) e graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR - Campus de União da Vitória (2016). Integrante do grupo de pesquisa: Sociedade Internacional Hegel - Marx: Seção Brasil com sede na Unicentro - Guarapuava, PR. Integrante egressa do Grupo de Pesquisa Estado, Polí­tica e Gestão em Educação (UNICENTRO/I) Atualmente professora colaboradora da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR/UV) e professora efetiva na rede municipal do municí­pio de Paulo Frontin - Paraná. Trabalhou na área da educação: na função de diretora escolar do CMEI Dona Anice no municí­pio de Paulo Frontin (2017- 2019) e de professora no Curso de Formação de Docentes na Escola de Educação Básica Professor Balduino Cardoso (2020-2021). Atua principalmente nos seguintes temas: Estado, Estágio, Sexualidade e Polí­ticas educacionais com ênfase em financiamento da educação e Valorização docente.

Published

2025-08-29