O uso do Scratch no ensino de programação

Authors

  • Rudolph dos Santos Gomes Pereira Universidade Estadual do Norte do Paraná
  • Paulo Roberto Anastácio Universidade Estadual do Norte do Paraná - Cornélio Procópio (UENP-CP)
  • Willian Damin Universidade Federal do Pampa
  • Bárbara Nivalda Palharini Alvim de Sousa Universidade Estadual do Norte do Paraná - Cornélio Procópio (UENP-CP)

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2025.23.1.9141

Abstract

The purpose of this article is to present some of the findings from a master's research conducted with first-year Computer Science students at a public university in northern Paraná, Brazil. The research addressed the concepts of programming logic, decision structures, and repetition structures using the block programming platform Scratch. During this research, an activity using the Scratch tool was presented to facilitate the teaching of programming through the development of Computational Thinking. The results shown by the students in the Logical Condition Structures activity were qualitatively analyzed and indicate the development of Computational Thinking when used for programming, decision-making, and problem-solving involving algorithms.

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Author Biographies

Rudolph dos Santos Gomes Pereira, Universidade Estadual do Norte do Paraná

Graduado em Matemática (UENP)

Doutor em Educação (UNESP)

Docente do Programa de Pós-graduação em Ensino (UENP)

Paulo Roberto Anastácio, Universidade Estadual do Norte do Paraná - Cornélio Procópio (UENP-CP)

Graduado em Sistemas de Informação (UENP)

Mestre em Ensino (UENP)

Willian Damin, Universidade Federal do Pampa

Graduado em Matemática (UENP)

Doutor em Ensino de Ciência e Tecnologia (UTFPR)

Bárbara Nivalda Palharini Alvim de Sousa, Universidade Estadual do Norte do Paraná - Cornélio Procópio (UENP-CP)

Graduado em Matemática (UEL)

Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática (UEL)

Docente do Programa de Pós-graduação em Ensino (UENP)

Published

2025-04-25