Aprendizagem da docência na perspectiva do professor reflexivo

Authors

  • Jhonatan Luan de Almeida Xavier Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Amazonas
  • Alcemir Horácio Rosa Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas.
  • Rosa Oliveira Marins Azevedo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas.
  • Ana Cláudia Ribeiro de Souza Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas
  • Davi Avelino Leal Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2025.23.1.9133

Abstract

This article aims to carry out a literature review on learning to teach from the perspective of the reflective teacher. The main question guiding the research was: what does research over the last five years show about learning to teach from the perspective of reflective teachers? We sought to investigate the state of academic production on the subject on two research platforms, the first being the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and the second the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes). For the time frame, we cataloged the material available between 2017 and 2021. The methodological characteristics are listed in the qualitative approach, through a spiral of analysis (Creswell, 2014). The collected data was analyzed in three stages: 1) data organization, 2) categorization and 3) interpretation and representation. The results of the research revealed four categories that make us reflect on the reflective teacher: innovative professional in teaching and learning; professional with interdisciplinary knowledge; creative, flexible and confident professional. Thus, this study makes important contributions to the scientific and academic field, since it provides the socialization of new information on the studies of basic education teacher training in the reflective teacher trend, as well as presenting an overview of the research developed in the period evaluated.

Keywords: Teacher training, Reflective teacher, Learning to teach.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alcemir Horácio Rosa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas.

Doutorando pelo programa de Pós-graduação em Ensino Tecnológico (IFAM), Mestre em Educação Profissional e Tecnológica (IFCE) e graduado em pedagogia (ISEPRO). Área de interesse e pesquisa: formação de professores, educação e ensino tecnológico.

Rosa Oliveira Marins Azevedo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas.

Doutora em Educação em Ciências e Matemática pelo Programa de pós graduação em Educação em Ciencias e Matemática Rede Amazônica de Educação em Ciencias e Matemática polo: Universidade Federal do Amazonas - UEA. Professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino Tecnológico do Instituto Federal do Amazonas.

Ana Cláudia Ribeiro de Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas

Graduada em História pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM) Mestre em História da Ciência pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Doutora de História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Atualmente leciona na Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas

Davi Avelino Leal, Universidade Federal do Amazonas

Doutor e Mestre em Sociedade e Cultura na Amazônia pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Licenciado em História pela Universidade Federal do Amazonas. Desenvolve atividades no âmbito do Ensino e da Pesquisa no Programa de Pós-Graduação em História (PPGH/UFAM) e no Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM).

Published

2025-04-25