Distance learning: assessment of the cognitive processes of undergraduates at a state universit

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2024.22.2.8523

Abstract

The aim was to assess the cognitive processes of undergraduate students, at a public state university, who returned to in attendance practice after emergency distance learning in 2022. Fifty students from different courses participated in the study, with the average age being 24.5 years. The instruments used in the evaluation were: The AC Test (Concentrated Attention), TEMR-2 (Recognition Memory) and the Kolb Learning Style Inventory, plus semi-structured interviews to understand the students' experiences with both learning models. The results showed that most of the participants had Accommodating (32.7%) and Diverging (32.7%) learning styles. 8.2% of the students showed low levels of concentrated attention and 12% of the sample had their recognition memory results in an inferior classification. The majority of participants reported feelings of fatigue, discouragement, and learning difficulties during distance learning, as well as difficulties related to returning to in person classes, so as social insecurity after the pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Eduarda Soffiati Alves , Universidade do Estado de Minas Gerais

Estudante de graduação em Psicologia na UEMG/Divinópolis. Bolsita FAPEMIG. Integrante do Núcleo de Estudos em Avaliação Psicológica e Saúde (NEAPS).

Izabela Cristiana Lourenço da Silva , Universidade do Estado de Minas Gerais

Estudante de graduação em Psicologia na UEMG/Divinópolis. Bolsita FAPEMIG. Integrante do Núcleo de Estudos em Avaliação Psicológica e Saúde (NEAPS).

Ronimara Antonia Furtado, Universidade do Estado de Minas Gerais

Graduada em Psicologia na UEMG/Divinópolis. Bolsita FAPEMIG. Integrante do Núcleo de Estudos em Avaliação Psicológica e Saúde (NEAPS).

Bruno Luis Arantes Oliveira, Universidade do Estado de Minas Gerais

Graduado em Psicologia na UEMG/Divinópolis. Integrante do Núcleo de Estudos em Avaliação Psicológica e Saúde (NEAPS).

Maria Eduarda Oliveira Avila, Universidade do Estado de Minas Gerais

Graduada em Psicologia pela UEMG/Divinópolis. Integrante do Núcleo de Estudos em Avaliação Psicológica e Saúde (NEAPS).

Michelle Morelo Pereira, Universidade do Estado de Minas Gerais

Graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Mato Grosso, mestrado e doutorado em Psicologia pela Universidade Salgado de Oliveira. Docente de Psicologia na UEMG - Divinópolis.  Líder do Núcleo de Estudos em Avaliação Psicológica em Saúde e Trabalho (NEAPS).

Published

2024-08-20