Estresse e impacto na memória e no funcionamento cognitivo: revisão com enfoque na neurociência

Authors

  • Antocléia de Sousa Santos Secretaria de Educação do Estado do Maranhão-SEDUC-MA
  • MARGARETH APARECIDA E SILVA Secretaria de Educação do Estado do Espírito Santo-SEDU/ES
  • CLÁUDIA LILIAN ALVES DOS SANTOS Instituto Federal da Bahia-IFBA/VCa

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2024.22.2.8433

Abstract

Stress is the body's physiological response to challenging and dangerous situations, but in excess it can have a negative impact on learning. In this sense, this study aimed, through a literature review, to investigate how stress can significantly impact cognitive processes and decision-making. In methodological procedures, the research was conducted in the databases “Google Scholar”, “Redalyc” and “Portal de Periódicos da UNIFESP”. As results found, it was identified a) how not managing stress appropriately can generate significant problems in the brain structure. In addition to b) strategies to minimize the effects of stress such as regular physical activities that promote well-being and better memory regulation. Therefore, it is recommended for future studies, discussions related to neuroscience and the impact of stress at different educational levels, translating the results of these investigations into educational interventions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antocléia de Sousa Santos, Secretaria de Educação do Estado do Maranhão-SEDUC-MA

Licenciada em Filosofia pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA), Especialista em Supervisão Escolar pela Universidade Cândido Mendes (UCAM-RJ), Doutora em Ciências Sociais pela Universidade Fernando Pessoa (UFP-Portugal), servidora pública da rede estadual do Estado do Maranhão. Pesquisadora nas áreas de Filosofia contemporânea, Ética social, Educação e tecnologias.

MARGARETH APARECIDA E SILVA, Secretaria de Educação do Estado do Espírito Santo-SEDU/ES

Ciências Sociais. Mestre em Educação (UFES/ES). Especialista em Psicopedagogia (FAVENI/ES). Especialista em Neurociência, Psicologia Positiva e Mindfulness (PUCPR). Professora da Rede Pública Estadual do Espírito Santo.

CLÁUDIA LILIAN ALVES DOS SANTOS, Instituto Federal da Bahia-IFBA/VCa

Ciências Biológicas. Mestre em zoologia (UESC, Ilhéus/BA). Especialista em Docência de Biologia (UNIVASF, Polo Brumado/BA). Professora/Pesquisadora Colaboradora e Coordenadora da linha de pesquisa GPA em Produção Acadêmica GPA/ IFBA - VCa.

Published

2024-08-20