Os impactos das emoções na aprendizagem: interfaces com o ensino de Ciências

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2024.22.2.7633

Abstract

In the context of Science Teaching, the scarce didactic background in the initial training of teachers has led to the pedagogical act the valorization of cognitive aspects to the detriment of the emotional dimension. Therefore, the objective of this article is to propose a reflection about the impact of emotions on the teaching and learning of science in interface with the perceptions of teachers of the area of Natural Sciences, with the theoretical support of the ideas of Henri Wallon. The study is anchored in the assumptions of mixed methods research. The instrument for data collection was a questionnaire applied through the Google Forms tool to 22 Biology, Physics and Chemistry teachers who work in High School. The technique for data analysis and interpretation was based on thematic analysis. The results pointed to the need to include the emotional dimension in the teaching-learning process in teacher education, especially in the field of science teaching, in order to guide and strengthen the inseparability of affective and cognitive aspects in educational practice. From this perspective, this study can contribute to the debates that highlight the central and decisive role of emotions as a factor in the process of knowledge acquisition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jairo Ribeiro de Lima, Universidade Federal do Ceará

Doutorando em Ensino pelo Programa de Pós-graduação em Ensino da Universidade Federal do Ceará (UFC) e Rede Nordeste de Ensino (RENOEN), na linha de pesquisa Práticas Pedagógicas no Ensino de Ciências e Matemática.

José Ricardo Barros de Lima, Universidade Federal do Ceará

Doutorando em Ensino pelo Programa de Pós-graduação em Ensino da Universidade Federal do Ceará (UFC) e Rede Nordeste de Ensino (RENOEN), na linha de pesquisa Práticas Pedagógicas no Ensino de Ciências e Matemática.

Francisco Herbert Lima Vasconcelos, Universidade Federal do Ceará

Doutor em Engenharia de Teleinformática pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor da Universidade Federal do Ceará (UFC) no Doutorado em Ensino da Rede Nordeste de Ensino (RENOEN) e nos Mestrados em Ensino de Ciências e Matemática, Ciência da Informática e Tecnologia Educacional. Atualmente é Secretário de Educação do município de Sobral (CE).

Maria Goretti de Vasconcelos Silva, Universidade Federal do Ceará

Doutora em Química Orgânica pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora titular do departamento de Química Analítica e Físico-Química da Universidade Federal do Ceará (UFC). Atualmente é coordenadora do Programa de Pós-graduação em Ensino da Rede Nordeste de Ensino (RENOEN) na Universidade Federal do Ceará.

Published

2024-08-20