Biography of women educators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2023.21.3.7479

Abstract

The female performance as a teacher was one of the first professions allowed women, a profession that historically lacked prestige because it was considered an extension of domestic activities. The objective was to determine the international scientific production on the biography of women educators, based on articles indexed in the Directory of Open Access Journals (DOAJ). To meet the scope, a state-of-the-question survey was carried out in May 2022, through a search on the platform. Despite identifying 177 articles on women's biography, which is the growth of female visibility, only eight related to educators. The texts published by journals from five countries: Russia, Spain, Indonesia, Ukraine, Iraq, and Poland were analyzed in full. It was possible to assert that the amount of biographical production on female teachers is small, and, in this scenario, some research used them as a backdrop to discuss macrosocial issues. It concludes, based on the international production indexed in the DOAJ, the persistent devaluation of women's educational contribution to the development of societies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisca Genifer Andrade de Sousa, Universidade Estadual do Ceará

Doutoranda e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará-UECE (2017). Pesquisadora do grupo de pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades da Universidade Estadual do Ceará (PEMO/UECE). Tem experiência em Educação, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Políticas públicas de juventudes, juventudes, história oral e memória. 

Lia Machado Fiuza Fialho, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará, Pós-doutorada em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Professora doutora do Centro de Educação da Universidade Estadual do Ceará, Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UECE) e do Mestrado Profissional em Planejamento e Políticas Públicas (MPPP/UECE). Líder do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades - PEMO. Editora da revista Educação & Formação do PPGE/UECE. Pesquisadora produtividade CNPq.

Published

2023-12-20