Subversão:

Reflexões sobre assimetrias de gênero por meio da prodção artística em cerâmica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23580437.2022.9.2.173-188

Abstract

This article is dedicated to the process of creating the series “Mulheres em Pedaços” and “SubVersão”, carried out between 2020 and 2021. The series are composed of sculptures developed from the appropriation of second-line industrial tableware, that were discarded as being cracked, chipped or broken. Other materials such as embroidery threads and ceramics by hand modeling are also used. Having research as the guiding thread for artistic production, the work involves a theoretical investigation that is based on the history of women, transiting in feminist studies, gender studies and self-writing. The report was produced based on notes made in a field diary and photographic records. The text was developed by the artist, under the supervision of her advisor, based on the Final Work to obtain the Degree in Visual Arts at the State University of Paraná, campus II - FAP. The motivation for the development of these works comes from the author's personal experience as a woman, artist, researcher and teacher. Through research and artistic production, gender asymmetries are evidenced, demonstrating the importance of producing records of the experiences of women artists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Haidée Bail Afonso Rosenmann, UNESPAR

Licenciada em Artes Visuais pela UNESPAR Campus II - FAP. Curitiba, Paraná, Brasil. Desenhista industrial pela PUCPR. Mestre em Design pelo PPGDesign da UFPR e Doutoranda na linha de Mediações e Culturas do PPGTE da UTFPR.

Luiz Antonio Zahdi Salgado, UNESPAR

Professor Adjunto do Colegiado de Licenciatura em Artes Visuais e do Programa de Pós-Graduação em Artes - Campus Curitiba II da UNESPAR. Doutor em Comunicação e Semiótica (PUC-SP), mestre em Comunicação e Linguagens (TUIUTI-PR). Artista e pesquisador, Líder do grupo de pesquisa NatFap – Núcleo de Arte e Tecnologia da Fap. Coordenador do evento de Arte Digital “Conexão#” do NatFap em suas 4 edições (2011, 2013, 2016, 2018). Curador da V Bienal de Arte Educação de Curitiba (2021). A pesquisa em andamento trata da análise crítica do projeto “Arte Digital: receber, mediar, compartilhar”, que foi realizado em parceira com a Secretaria Municipal de Educação de Curitiba para a V Bienal de Arte Educação de Curitiba. A pesquisa artística, neste momento, concentra-se nas inter-relações humano-máquinas, focada na recepção interativa e performática.

Published

2022-12-13

Issue

Section

Artigos em Poéticas