Life, Creation and Time of Leonardo da Vinci

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23580437.2022.9.2.51-78

Abstract

This article approaches the creative trajectory of Leonardo Da Vinci, as an example of what Eugenio Garin called the Renaissance man, based on the concepts of field and habitus proposed by Bourdieu, in order to understand the relationship between the individual, his social environment and the historical conditions in which he acted. Thus, a rereading of his creative trajectory was made, confronting Vasari's concept of genius (from Da Vinci's own time) and Norbert Elias's, which allowed us to see man beyond the myth through the changing ways of perceiving the creative phenomenon.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alisson Eugênio, Universidade Federal de Alfenas

Professor de História na Unifal-MG desde 2009. Formação em História: graduação Universidade Federal de Ouro Preto (1996) mestrado Universidade Federal do Rio de Janeiro (2000), doutor Universidade de São Paulo (2008) e pós-doutor UFMG (2010). Autor de Fragmentos de liberdades: as festas religiosas das irmandades de escravos em Minas Gerais na época da Colônia (E-papers: 2ª ed. 2010), Reforming habits: the struggle against poor healt conditions in 19th Brazil (Verlag: 2010), Arautos do progresso: o ideário médico sobre saúde pública no Brasil na época do Império (Edusc:2012), Fontes para o estudo da história de Alfenas (Unifal-MG: 2013), Lágrimas de sangue: a saúde dos escravos no Brasil da época de Palmares à Abolição (Alameda: 2016) e Verso e reverso da modernidade: a modernização em Alfenas na Primeira República (Brazil Publishing, 2019) As muitas faces de um gênio: tempo, vida e obra de Leonardo da Vinci (Unifal-MG, 2020) e Horizontes da nação: desafios brasileiros após 200 anos de Independência (Unifal-MG, 2022). Alfenas, MG, Brasil, http://lattes.cnpq.br/4109199900315432, http://orcid.org/0000-0003-4294-2568

Published

2022-12-13