Aesthetic Education and Sensitivity from the Thought of Friedrich Schiller

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23580437.2018.5.2.125-135

Keywords:

Education. Aesthetics. Sensitivities. Schiller.

Abstract

In this article, we reflect on the aesthetic formation of man from the dialogue established between Friedrich Schiller and the Duke of Augustenburg, what we know today as the letters of Schiller. We try to problematize some theoretical assumptions present in these letters regarding the subject and how this constructions shapes subjectivity from aesthetic sensations. The objective of this research is to understand the (de) appreciation of the sensitive and the (dis) equilibrium between human nature, sensibility and aesthetic education of man, with Schiller's letters as a universe of reflection. It is a research of a bibliographic nature, of an exploratory-descriptive nature. The premises presented in the present study point out that the questions raised by the philosopher are still present to the understanding of how aesthetic formation dialogues with the constitution of subjectivities, morality and, above all, with the appreciation of sensitivities as mobilizers of human existence.

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Author Biographies

Graciele Maria Coelho de Andrade Gomes, Universidade Federal de Pernambuco

Mestranda em Educação Contemporânea - Universidade Federal de Pernambuco (2018). Especialista em Educação em Direitos Humanos - Universidade Federal de Pernambuco (2015). Licenciada em Desenho e Plástica - Universidade Federal de Pernambuco (2009).Licenciada em Pedagogia - Centro Universitário Internacional (2017). Membro do Grupo de Pesquisas Transdisciplinares sobre Estética, Educação e Cultura (UFPE-CAA/CNPq). Possui experiência/interesse nas áreas de Arte, Educação, Educação em Direitos Humanos e Estética.

Mário de Faria Carvalho, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Sciences Sociales - Université René Descartes - Paris V (2008). Diplôme d'études Approfondies (DEA) em Ciências Sociais - Université de Caen Basse Normandie (2001). Graduação em Design - Ecole d'Architecture de Grenoble (1996), Graduação em Design - Universidade Federal de Pernambuco (1992). Professor Associado Ní­vel I do Núcleo de Design e Comunicação e Professor Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação Contemporânea, ambos da Universidade Federal de Pernambuco / Centro Acadêmico do Agreste. Pesquisador do CEAQ - Centre d'Etude sur l'Actuel et le Quotidien, da Associação Nacional Ylê Setí­ do Imaginário e do Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas sobre o Imaginário. Lí­der do Grupo de Pesquisas Transdisciplinares sobre Estética, Educação e Cultura (UFPE-CAA/CNPq) e Vice-lí­der do Grupo de Pesquisa Movimentos Sociais, Educação e Diversidade na América Latina (UFPE-CAA/CNPq). Orienta estudos sobre: Interculturalidades, Artes e Educação. Interessa-se por pesquisas que reflitam sobre Expressões Artí­sticas, Cultura Popular, Estética, Sensibilidades, Barroco, Pós-Modernidade, Estudos Pós-Estruturalistas, Teoria maffesoliniana e do Imaginário e Gênero.

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Published

2018-12-09

Issue

Section

Artigos