A GEOMETRIA DA NATUREZA NA PINTURA, NA ESCULTURA E NA ARQUITETURA RENASCENTISTA.
DOI:
https://doi.org/10.33871/23580437.2017.4.2.046-061Abstract
Discutida em grupos de trabalho, artigos e livros, o artigo investiga a ideia de natureza formalizada entre os séculos XIV e XVI, período histórico conhecido como o Renascimento Europeu. Utilizando importantes representações artísticas daquele período histórico, as pinturas e a escultura selecionadas para a análise interdisciplinar do conceito de natureza, serão utilizadas nesse artigo, para ressaltar o caráter métrico da cosmovisão ocidental instituída durante o Renascimento Europeu. A Anunciação (1472), de Leonardo da Vinci, O Casal Arnolfini (1434), de Jan Van Eyck e o David Nu (1440) de Donatello, importantes representações artísticas que marcaram o recorte histórico designado, sob o olhar interdisciplinar da Geografia, Filosofia e da História da Ciência, serão analisadas para ressaltar alguns dos principais aspectos epistemológicos vinculados a cosmovisão quantitativa ocidental.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 International Interdisciplinary Journal of Visual Arts - Art&Sensorium
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).