A comunidade de investigação como educação democrática para Matthew Lipman

Authors

  • Sandra dos Santos Alves Universidade Estadual de Londrina
  • Darcísio Natal Muraro Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2023.21.3.7853

Abstract

This research proposes to analyze the concept of Community of inquiry from the perspective of Matthew Lipman. The experiences carried out in the classroom showed that the pedagogical practice follows the traditional paradigm of transmitting content in a fragmented way. The absence of experience in a Community of inquiry at school and in the social and political sphere of the country justifies the need to research this topic. The Community of inquiry has been the subject of study by Matthew Lipman, who conceives it as a practice of philosophical dialogue that problematizes the student's experience and improves critical, creative and careful thinking as a condition for democratic training. To deepen Lipman's conceptions and reflect on his contributions to rethink education in our context, the research addresses the following question: What is the Community of inquiry in Lipman's perspective? As a methodology, a bibliographic review research was used based on the main works of Lipman, his collaborators and researchers on this subject. The work aimed to analyze the conception of Community of inquiry to understand its importance for the development of a democratic education in Lipman's perspective. As a result, the work points to the potential of the philosophical Community of inquiry for a critical, problematizing, creative, dialogical and democratic human formation. In this way, the philosophical Community of inquiry can transform traditional content practice as well as prepare students to face authoritarian, fascist and prejudiced practices in society.

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Author Biographies

Sandra dos Santos Alves, Universidade Estadual de Londrina

Possui mestrado em Educação pela UEL em andamento; especialização em docência dos anos iniciais e educação infantil; graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Tem experiência na área de educação, com ênfase em Fundamentos da Educação. Durante a graduação foi participante em projetos de extensão universitária como o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid) e Residência Pedagógica. Possui produções iniciais na área da Filosofia da Educação devido à Iniciação Científica, participações no projeto de pesquisa EDUCAÇÃO FILOSÓFICA E EXPERIÊNCIA DEMOCRÁTICA: A DEMOCRACIA COMO MODO DE VIDA ÉTICO E POLÍTICO, apresentações em eventos acadêmicos e publicações de capítulos de livro e artigos em periódicos.

Darcísio Natal Muraro, Universidade Estadual de Londrina

Possui graduação em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (1986), graduação em Teologia pelo Instituto Teológico São Paulo (1990), mestrado em História e Filosofia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1998), doutorado pela Universidade de São Paulo (Faculdade de Educação, na linha de Filosofia da Educação / 2008), Pós-doutorado pela Universidade Federal do ABC e especialização em Fundamentos de uma Educação para o Pensar pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atualmente é professor Associado da Universidade Estadual de Londrina. Atua como docente no Curso de Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação da UEL (PPEDUEL) Mestrado e Doutorado. Professor avaliador da Educação Superior do MEC. Atua com pesquisa, ensino e extensão principalmente com as seguintes áreas: Filosofia da Educação, Ensino de Filosofia na Educação Básica, Filosofia para Crianças, Educação para o Pensar. Desenvolve formação teórico-metodológica e materiais didáticos em educação filosófica. Temas de pesquisa: ensino de filosofia, experiência, diálogo, pensamento, democracia, escrita biográfica filosófica.

Published

2023-12-20