Invisible Territories

art as a dispute over space and meaning in the works of Joseph Beuys

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/sensorium.2025.12.10815

Keywords:

Joseph Beuys, arte contemporânea, território simbólico

Abstract

This article analyzes how the work of Joseph Beuys transforms contemporary art into a symbolic territory of dispute, activating gestures and materials that reframe space and reorganize the collective imaginary. The investigation departs from the central question: in what ways does his production reconfigure the artistic territory as a symbolic space of consecration and confrontation? To address this, the research adopts an interdisciplinary approach that articulates art, anthropology, and psychology, drawing on the ideas of Mircea Eliade, Carl Gustav Jung, and Clifford Geertz. It explores how Beuys’s concept of social sculpture functions as a founding and restructuring gesture, especially through the use of materials such as felt, fat, and honey, understood here as symbolic catalysts that activate archetypal experiences. The analyses suggest that these elements produce significant shifts in the cultural field, revealing the symbolic dimension of artistic creation as a means of reorganizing the sensible. Rather than simply representing the world, Beuys’s practice appears to establish zones of transformation, challenging the boundaries between myth, politics, and everyday life. By proposing an art that acts directly upon reality, his work points toward new forms of engagement with the collective and with the symbolic systems that shape us. In this sense, the study offers an interpretation that recognizes art as an active territory for cultural reinvention and symbolic reconfiguration.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Willian Bedim, UNESPAR

Mestrando em Artes Visuais pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR), na linha de Processos Criativos Contemporâneos, sob orientação do Professor Pós-Doutor José Eliézer Mikosz. Integrante do Projeto de Pesquisa "Investigações em Poéticas Visuais", coordenado pelo mesmo orientador. Professor no Programa de Atividades de Ampliação de Jornada Periódica da SEED-PR, atuando no projeto "Laboratório de Arte e Cinema" (2024). Especialista em Educação Especial e Inclusiva (2019) e Neuropsicopedagogia (2018) pela Faculdade UNINA. Graduado em Artes Visuais pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2017). Professor da educação básica pública do Estado do Paraná desde 2018, com foco no ensino de Artes e práticas interdisciplinares.

Renato Torres, UNESPAR

Doutor em Educação pela UFPR. Mestre em Educação pela UTP. Graduado em Gravura e Licenciatura em Desenho pela Escola de Música e Belas Artes do Paraná (EMBAP). Professor da UEPG, atuando no curso de Licenciatura em Artes Visuais. Membro do grupo de pesquisa História Intelectual e Educação (GPHIE-UFPR) e do grupo de pesquisa Interação entre arte, ciência e educação (INTERART-UEPG). Pesquisa sobre história do ensino da arte, processos de criação e gravura.

References

ALVARENGA, Juliana. A poética da substância: procedimentos da alquimia em artistas contemporâneos. Relicário, 2016.

BORTULUCCE, Vanessa Beatriz. Arte como catarse: as performances de Joseph Beuys e a ressignificação do mundo. Encontro de História da Arte, n. 9, p. 413-416, 2013.

D’AVOSSA, Antonio. Joseph Beuys: A Revolução Somos Nós. In: FARKAS, Solange Oliveira; D’AVOSSA, Antonio. Joseph Beuys: A Revolução Somos Nós. São Paulo: Edições SESC SP, 2010. p. 11 a 25.

DICIO. Cosmogonia. Disponível em: <https://www.dicio.com.br/cosmogonia/>. Acesso em: 15 abr. 2025.

ELIADE, Mircea. Imagens e símbolos: ensaios sobre o simbolismo mágico-religioso. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

ELIADE, Mircea. O Mito do Eterno Retorno: Arquetipos e Repetição. São Paulo: Edições 70, 1984.

ELIADE, Mircea. O Sagrado e o Profano: A Essência das Religiões. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

ESPAÇO DO CONHECIMENTO UFMG. A cosmogonia grega. Disponível em: <https://www.ufmg.br/espacodoconhecimento/a-cosmogonia-grega/>. Acesso em: 15 abr. 2025.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Tradução de F. M. da Silva. Rio de Janeiro: LTC, 1989.

JUNG, Carl Gustav et al. O Homem e seus símbolos: Concepção e organização de Carl G. Jung. 6ª. ed. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 1987.

JUNG, C. G., 2000. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. 2ª Edição ed. Petrópolis, RJ: Vozes.

JUNG, C.G. Psicologia e alquimia. Tradução Dora Ferreira da Silva, Maria Luíza Appy, Margaret Makray. Petrópolis: Vozes, 1990.

O'DOHERTY, Brian. No interior do cubo branco: a ideologia do espaço da arte. Martins Fontes, 2002.

ROSENTHAL, Dália. Joseph Beuys: o elemento material como agente social. ARS (São Paulo), v. 9, n. 18, p. 110-133, 2011.

Published

2025-07-03

Issue

Section

Dossier: Unconscious and Counterculture: Alternative Artistic Dissidences