Photography: The Potential of Image as Illustration Tool in Children's Literature Books

Autores

DOI:

https://doi.org/10.33871/23580437.2022.9.1.19-33

Palavras-chave:

Photography. Materiality of the image, Children"™s literature, Illustration,

Resumo

From the conception of photographic art as a visual text, which narrates, informs and promotes interactions, this article aims to reflect on the potential of photography as an illustrative tool. Thus, it is understood that a literary work illustrated from photographic images allows the expansion of interpretative and dialogical limits between the reader and the work. Adele Enersen's work When my baby dreams was chosen for the investigation, a narrative composed of scenarios created manually using homemade artifacts and captured through the photographic record. Under a qualitative approach, the bibliographic research methodology was chosen, which took place through an interpretative analysis that allowed us to observe the means and instruments used in the composition of the work. As a theoretical basis, it relies on the studies of Santaella (2012), Flusser (2000) and Manguel (2001) on materiality, photography and literature as well as other authors that contemplate the themes. In this perspective, we seek to expand the principles of photographic materiality and identify the potential of its use as a literary illustration. It is concluded that storytelling combined with photographic illustrations contributes significantly to the reading comprehension and involvement of the reader, highlighting the materiality of the photographic image as an important characteristic of the literary illustration technique.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Ludmila Magalhães Naves, Universidade Federal de Lavras

Mestra em Educação pela Universidade Federal de Lavras – UFLA, Especialista em Educação Infantil, Especialista em Arte Educação, Especialista em Educação Especial Inclusiva, Graduanda em Pedagogia e Bacharel em Administração. É pesquisadora do Núcleo de Estudos em Linguagens Leitura e Escrita – NELLE, comfoco em alfabetização visual, letramento visual, linguagens e literatura.

Ilsa do Carmo Vieira Goulart, Universidade Federal de Lavras

Docente do Programa de graduação e de poÌs-graduação em Educação da Universidade Federal de Lavras.Estágio Pós-Doutoral na Universidad Autónoma de Barcelona, Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas, especialista em Psicopedagogia e graduada em Letras. Atuacomo coordenadora do Núcleo de Estudos em Linguagens Leitura e Escrita – NELLE.Lavras, MG, Brasil.

Lattes:http://lattes.cnpq.br/2333309094936325

Orcid ID -http://orcid.org/0000-0002-9469-2962

Email:ilsa.goulart@ded.ufla.br

Referências

BAKHTIN, Mikhail Mikahailovich. Marxismo e filosofia da linguagem. Trad. Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec, 2012.

______. Estética da criança verbal. Trad. Paulo Bezerra. 4. Ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. 2. ed. São Paulo: Duas Cidades, 2009. (Coleção Espí­rito Crí­tico). Tradução, apresentação e notas de Marcus Vinicius Mazzari.

______. Pequena história da fotografia. In: ______. Magia e técnica, arte e polí­tica: ensaios sobre literatura e história da cultura. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 91-107.

BORGES, Jorge Luis. Cinco visões pessoais. Trad. De Maria Rosinda da Silva. Brasí­lia: Universidade de Brasí­lia, 1985.

CHARTIER, R. A aventura do livro: do leitor ao navegador. Trad. Reginaldo de Moraes. São Paulo: UNESP, 1999.

______. A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. Trad. M. Del Priore. Brasí­lia: Ed. UnB, 1994.

ENERSEN, Adele. Os sonhos do meu bebê. Rio de Janeiro: Sextante, 2012. Tradução de: Angélica Lopes.

FLUSSER, Vilem. Towards a philosophy of photography. Great Britain: Reaktionbooks, 2000.

GOULART, Ilsa do Carmo Vieira. O livro nas memórias de leitura. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 32, n. 115, p. 567-582, abr.-jun. 2011. Disponí­vel em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302011000200018&lng=pt&nrm=iso Acesso em: 13 out. 2020.

______. A compreensão e conceituação de livro num jogo de representações. Leitura: Teoria e Prática, Campinas, v. 34, n. 67, p.69-82, 2016. Disponí­vel em: <https://ltp.emnuvens.com.br/ltp/article/view/512/333>. Acesso em: 04 ago. 2020.

JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. Campinas: Papirus, 1994.

LAURENTIZ, Silvia. Imagem e (I)materialidade. In: XIII ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 13., 2004, São Paulo. Anais. São Paulo: Eca, 2004. p. 1 - 10. Disponí­vel em: <http://www2.eca.usp.br/cap/slaurentz/text/Imagem_Imaterialidade.pdf>. Acesso em: 01 abr. 2017.

MANGUEL, Alberto. Lendo Imagens: uma história de amor e ódio. São Paulo: Companhia de Letras, 2001.

MARTINS, Maria. Helena. O que é leitura? 6.ed. São Paulo: Brasiliense, 1986.

MARTINS, Ronei Ximenes (Org.). Metodologia de Pesquisa: Guia prático com ênfase em educação ambiental. Lavras: Ufla, 2015. 146 p.

MAUAD, Ana Maria. Através da imagem: Fotografia e História Interfaces. Tempo: Revista do Departamento de História da UFF, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p.73-98, 1996. Disponí­vel em: http://www.historia.uff.br/tempo Acesso em: 14 ago. 2017.

MCKENZIE, Donald F. The book as an expressive form. In: MCKENZIE, Donald. Bibliography and the Sociology of Texts. Cambridge University Press, 1999.

NAVES, Ludmila Magalhães; LAUDARES, Ellen Maira Alcântara; GOULART, Ilsa do Carmo Vieira. Fotografia como espaço de contação de histórias. In: Congresso Internacional de Literatura Infantil e Juvenil, V, 2017, Presidente Prudente. Anais... Presidente Prudente, Universidade Estadual Paulista, UNESP, Campus Presidente Prudente, 2017, p.2890-2901.

NAVES, Ludmila Magalhães. Educação para/do olhar: a dupla representação da ilustração nos livros de imagens de Marcelo Xavier. 2019. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2019.

NEWHALL, Beaumont. In: INCORVAIA, M. La Fotografí­a: Un inviento con historia. Buenos Aires: Del Aula Taller, 2013. p. 17.

NIKOLAJEVA, Maria; SCOTT, Carole. Livro ilustrado: Palavras e imagens. São Paulo: Cosac Naify, 2011. Tradução de: Cid Knipel.

OLIVEIRA, Rui de. Breve histórico da ilustração no livro infantil e juvenil. In: OLIVEIRA, Ieda de (Org.). O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo: Dcl, 2008. p. 13-47.

RAMOS, Graça. As imagens nos livros infantis: caminhos para ler o texto visual. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

RIBEIRO, Aline Escobar Magalhães; LIMA, Elieuza Aparecida de; SILVA, Greice Ferreira da. Os objetos e os livros: a criança de 1 a 3 anos. In: GIROTTO, Cyntia Graziella G. Simões; SOUZA, Renata Junqueira de. Literatura e Educação Infantil: Livros Imagens e Práticas de Leitura. Campinas: Mercado das Letras, 2016. Vol. 1. p. 85-102.

SAMPAIO, Mariana; LIMA, Elieuza, Aparecida de. Estratégias de leitura na Educação Infantil: possibilidades do trabalho docente com livros de literatura infantil. In: SOUZA, Renata, Junqueira; PINHEIRO, Helder. Literatura infantil e formação de leitores: estratégias de leitura. Campina Grande: EDUFCG, 2015. p. 11-26.

SANTAELLA, Lucia. Leitura de imagens. São Paulo: Melhoramentos, 2012.

SANTAELLA, Lucia; NÖTH, Winfried. Imagem: cognição, semiótica, mí­dia. São Paulo: Iluminuras, 1999.

SILVA, Ana Laura Ribeiro da; CHEVBOTAR, Aletéia Eleutério Alves. Os bebês e os livros: a comunicação afetiva. In: GIROTTO, Cyntia Graziella G. Simões; SOUZA, Renata Junqueira de. Literatura e Educação Infantil: Livros Imagens e Práticas de Leitura. Campinas: Mercado das Letras, 2016. Vol. 1. p.57-84.

SOUZA, Renata Junqueira de; PINHEIRO, Hélder (Org.). Literatura infantil e formação de leitores: estratégias de Leitura. Campina Grande: EDUFCG, 2015.

SOARES, Magda. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p. 143-160, jul./dez. 2002. Disponí­vel em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302002008100008>. Acesso em: 10/08/2017.

ZAMBRANO, Marí­a. Claros del bosque. Barcelona: Editorial Seix Barral, 1986.

Downloads

Publicado

2022-06-28 — Atualizado em 2023-03-30

Edição

Seção

Artigos