(DES) CONFORTO TÉRMICO EM UMA SALA DE AULA DO ENSINO FUNDAMENTAL I NA CIDADE DE UNIÃO DOS PALMARES, AL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/21783306.2025.16.1.9476

Keywords:

Dificuldade de aprendizagem, Índices de conforto térmico, Dados de Temperatura e Umidade, Clima e Saúde

Abstract

The research aimed to analyze the thermal (dis)comfort in a classroom of the elementar school of the Municipal School Profa. Filomena Medeiros in União dos Palmares, Alagoas. The work is justified due to the fact that students and teachers relate situations in which the classroom environment is very hot and stuffy. The methodology is based on references on the subject, in addition to a field visit to learn about the research location. The investigated room was attended by 2nd year B with 37 students in the morning period, and 5th year B with 39 students in the afternoon period. The measurements occur only in classroom periods, that is, from 7 a.m. to 12 p.m. and from 1 p.m. to 5 p.m., between the days on November 20, 2023. The results showed uncomfortable times during class periods.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Analia Merciane de Melo Alves, Universidade Estadual de Alagoas

Graduanda em Licenciatura em Geografia do Campus V da Universidade Estadual de Alagoa e Bolsista do Pibic/Fapeal/Uneal

José Lidemberg de Sousa Lopes, Universidade Estadual de Alagoas

Pós-Doutor pelo Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente - PRODEMA/UFC. Doutor em geografia pela Universidade Federal do Ceará. Mestre pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Licenciatura e Bacharelado pela UFC. Atualmente é Professor Adjunto da Universidade Estadual de Alagoas - Campus V de Zumbi dos Palmares.

Published

2025-10-26